Zakończyła się 19. edycja Festiwalu Ciało/Umysł

19. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu pod hasłem „Przestrzeń jak powietrze” i duchowym „matronatem” Isadory Duncan przy dużym szczęściu dobiegł końca.
Przy dużym szczęściu, bo wstrzelił się idealnie w czas pomiędzy ponownym otwarciem teatrów po pierwszej przerwie spowodowanej pandemią a ponownym zaostrzeniem rygorów sanitarnych.
Od 6 czerwca odbywał się na e-SCENIE C/U 2020, czyli w przestrzeni wirtualnej, a od 12 września do 10 października na warszawskich SCENACH C/U 2020, czyli w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, STUDIO teatrgaleria, Komunie Warszawa i kinie Muranów. Sądząc po frekwencji – wszystkie spektakle „offline” miały 100% obłożenie – bogaty, misternie utkany program oscylujący wokół wątków podejmowanych przez Duncan usatysfakcjonował spragnioną tańca publiczność.

Pomimo, a może właśnie dzięki pandemii, Festiwal rozrósł się w czasie i przestrzeni. Trwał aż 4 miesiące, okupował 3 teatry, kino, przestrzeń publiczną, a także cyberprzestrzeń.

Na warszawskich SCENACH C/U odbyły się 4 prapremiery: Iwony Olszowskiej TransFormBeeing, Ilony Trybuły Piękno jak powietrze, Pawła Sakowicza Drama i Marty Ziółek Monstera oraz 2 premiery polskie twórców zagranicznych: Jerome’a Bela Isadora Duncan i Sarah Vanhee Collected Screams. Można było też zobaczyć 2 prace w procesie – Izy Szostak Future Presence i Renaty Piotrowskiej Hell in Process oraz 2 spektakle – Aleksandry Bożek-Muszyńskiej Dzień, w którym V… i Kasi Wolińskiej Dance, Pilgrim, Dance.  Wśród wydarzeń towarzyszących znalazła się 1 książka, 1 aplikacja na smartfona (Dance Trail) oraz 1 film (Ema). Na e-Scenie ukazały się 3 wieloodcinkowe cykle: Prosto z wnętrza, re:Isadora oraz 21 lekcji tańca na XXI wiek. Łącznie 56 wydarzeń i blisko 30 godzin ze sztuką tańca!

W całym festiwalu udział wzięło 68 polskich i zagranicznych artystów. Wydarzenia „offline” zgromadziły przeszło 1300 widzów. Z powodu pandemii organizatorzy z bólem serca musieli odprawiać z kwitkiem tych, którzy chcieli zakupić bilety i wejść w ostatniej chwili. e-Scena miała ponad 26 000 odbiorców.

Niezwykłość tegorocznej edycji polega nie tylko na ogromnej liczbie wydarzeń i projektów, ale także na wzbogaceniu oferty i znacznym poszerzeniu widowni. Dzięki realizacji części programu w sieci sztuka tańca mogła dotrzeć także w te zakątki Polski, gdzie na co dzień trudno się z nią zetknąć, a polscy artyści mogli pokazać swoje prace także publiczności zagranicznej.


Pod wieloma względami ten festiwal był wyjątkowy:

-> był najdłuższy z dotychczasowych i z największą liczbą wydarzeń
-> zaprezentował rekordową liczbę prac polskich artystów
-> autorzy wszystkich polskich premier debiutowali na Festiwalu Ciało/Umysł
-> otworzył nową przestrzeń dla tańca – w sieci
-> odkrył na nowo pionierkę współczesnego tańca – Isadorę Duncan – której idee wciąż zaskakująco żywo rezonują we współczesnym świecie
-> po raz pierwszy współprodukował premierę ze STUDIO teatrgaleria
-> widzowie po raz pierwszy mogli przyjrzeć się procesowi powstawania premier