Stolorz, Wawrzoła i Zakrzewski laureatami V edycji KFT

W Instytucie Teatralnym rozstrzygnięto V edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Spośród ok. 2000 nadesłanych prac Jury za najlepsze uznało zdjęcia Kacpra Stolorza, Anety Wawrzoły i Macieja Zakrzewskiego.

Dziesięć wyjątkowych zdjęć

W tym roku Jury w składzie: Krzysztof Bieliński, Dorota Buchwald (przewodnicząca), Jolanta Dylewska, Barbara Hanicka i Witek Orski doceniło wszystkich dziesięciu finalistów w Kategorii A („teatralne zdjęcie sezonu”), każdemu przyznając nagrodę lub wyróżnienie.
Za najlepsze teatralne zdjęcie sezonu jednomyślnie uznano „Gest porażki” Kacpra Stolorza, pochodzące ze spektaklu „Woyzeck” z TR Warszawa, a jego autor otrzymał nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
W tej minimalistycznej fotografii jurorzy dostrzegli „siłę emocjonalnego zrywu, przekroczenia lub przemiany, być może gwałtownej rezygnacji”.

II nagroda w Kategorii A (3 tys. zł) powędrowała do trójki artystów. Równorzędnie otrzymali ją Grzegorz Pawlak za hipnotyzujące i niepokojące zarazem zdjęcie „Za woalem” z Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Aneta Wawrzoła za zdjęcie „Teatr pod ochroną” z akcji „Dotknij Teatru” w Łodzi – oddająca napięcie między widowiskiem teatralnym a przypadkową widownią i Marek Zakrzewski za zdjęcie „Gustaw-Aniela-Radost-Klara-Albin” z Teatru Polskiego w Poznaniu, będące zabawną grą z konwencjami teatralnymi.

Wyróżnienie i 1 tys. złotych otrzymali Jarosław Budzyński za zdjęcie „Orfeusz” z Warszawskiej Opery Kameralnej, Piotr Guzik za zdjęcie „Krzyk”, z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Paweł Janicki za zdjęcie „Rozmowa z katem” z XVIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, Krzysztof Piła za zdjęcie „Ona” z Teatru Bakałarz w Krakowie, Klaudyna Schubert za zdjęcie „Teatr_wersja robocza” z Teatru Ludowego w Krakowie oraz Marta Tracz za zdjęcie „Ciało” z Teatru Tańca Zawirowania w Warszawie.

Dwie duże nagrody w Kategorii B

Nieco bardziej powściągliwi byli jurorzy, przyznając nagrody w Kategorii B. Dwie równorzędne, pierwsze nagrody za fotograficzną dokumentację przedstawienia w wysokości 10 tys. złotych otrzymali Aneta Wawrzoła i Maciej Zakrzewski. Przygotowany przez Wawrzołę zestaw ze spektaklu plenerowego „Tkanka łączna”, (Łódź, reż. Paweł Grala) to, jak twierdzą jurorzy, to „świetny przykład fotografii czystej, niepretensjonalnej, gdzie kadr, kolor i podążanie za tematem decydują o sile zdjęć”. Zakrzewski w zestawie fotografii do spektaklu „Dziady polsko-japońskie” (Warszawa, reż. Jadwiga Rodowicz-Czechowska) wprowadza odbiorcę w odrealniony świat zaduszkowych śpiewów i tańców, używając prostych, ale wymagających dużej wyobraźni, technik fotograficznych.

Maciej Zakrzewski – „Dziady polsko-japońskie” – I nagroda w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”
W gronie finalistów z Kategorii B znaleźli się także Marta Ankiersztejn, Joanna Gałuszka, Katarzyna Kruk, Szymon Łaszewski, Tobiasz Papuczys, Michał Ramus, Maurycy Stankiewicz i Dawid Stube. Wybrane zdjęcia finalistów i laureatów od dzisiaj do połowy stycznia można oglądać w Galerii Instytutu Teatralnego – następnie pokonkursowa wystawa ruszy w Polskę.
Finałowy wieczór, podczas którego odbył się wernisaż wystawy i ogłoszono laureatów KFT poprowadzili aktorzy warszawskiego Klubu Komediowego. Oprawę muzyczną stworzył elektroniczny duet Rebeka.

Rekordowa V edycja

„Plon V edycji Konkursu Fotografii Teatralnej jest bogaty. I satysfakcjonujący. Widać, jak różnorodność teatru autorzy większości zdjęć potrafili przełożyć na swój język – na swoją różnorodność: zastosowanych strategii, przyjętych narracji i technik” – podkreślała Dorota Buchwald, przewodnicząca Jury V edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. I rzeczywiście – w V edycji KFT wzięło udział 118 fotografów (w poprzedniej edycji było ich 100) w wieku od 15 do 75 lat. Zgłoszono rekordową dla wszystkich edycji liczbę 2000 zdjęć, a o główne nagrody walczyło 19 fotografów.Konkurs Fotografii Teatralnej, który spotyka ze sobą najważniejsze i najciekawsze prace fotograficzne odsłaniające polskie życie teatralne, organizowany jest od 2015 roku. Ma on otwarty charakter. Każdy uczestnik może zgłosić prace w dwóch kategoriach. Wkrótce rozpocznie się VI edycja KFT.