Przestrzeń jak powietrze – hasło 19. edycji Festiwalu Ciało/Umysł

Od 6.06.2020 trwa 19. Festiwal Ciało/Umysł. W tym roku odbywa się pod hasłem „Przestrzeń jak powietrze”.

Przestrzeń jest jedną z podstawowych zasad tworzenia tańca, fundamentem definiowania się tancerza wobec wewnętrznej przestrzeni własnego ciała, umysłu i emocji, a także wobec przestrzeni zewnętrznej, otoczenia: w tym natury, społeczeństwa, drugiego człowieka/tancerza.

Powietrze rozumiane jako oddech wyznacza rytm tańca, wypełnia przestrzeń lub ją tworzy i także stanowi ważną oś konstrukcji ruchu. Przestrzeń i powietrze od początku były obecne jako kluczowe zagadnienia tegorocznej edycji w kontekście patronki tegorocznej edycji, Isadory Duncan, ale ostateczny kształt hasła wykluł się już podczas pandemii, nabierając dodatkowych, aktualnych znaczeń: odnajdowania się w zamknięciu, zawężania przestrzeni fizycznych i jednoczesnego uwalniania się i otwierania na inny, pozafizyczny, wymiar.

Podobnie powietrze – niby oczywiste, ale nagle z jednej strony sprowadziło się do życiodajnego oddechu, a z drugiej urosło do rangi śmiercionośnej broni. Wątki przestrzeni i powietrza będą przewijały się we wszystkich pracach festiwalowych, w tym przygotowywanych na jesień polskich premierach.

Swoje prace pokażą: Marta Ziółek („Monstera”), Ilona Trybuła („Piękno jak powietrze”), Paweł Sakowicz („Drama”) oraz Iwona Olszowska (projekt artystyczno-społeczny).

Silnie eksplorowane w pracach większości twórców będą także przestrzenie kobiecości, jako że duchową patronką 19. C/U jest „matka rewolucji tanecznej”, Isadora Duncan. Dlaczego ona? Bo okazuje się, że to, co najistotniejsze w tańcu, to co ciągle na nowo odkrywają nowe pokolenia tancerzy ona uruchomiła 100 lat temu, zrzucając baletki, stając bosą stopą na gołej ziemi i czerpiąc z niej energię i radość życia. Wzięła głęboki wdech i wraz z wydechem poszerzyła po pierwsze przestrzeń dostępną dla kobiet, stając się ikoną feminizmu, a po drugie poszerzyła przestrzeń sztuki, tworząc nowy model funkcjonowania tańca poza murami teatru instytucjonalnego.

W połowie lipca na funpage’u Ciało/Umysł wystartuje cykl: „re:Isadora” pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy, poświęcony słynnej buntowniczce. O różnych aspektach jej życia i twórczości – o rewolucyjnym podejściu do spraw ekonomicznych i społecznych, o inspiracji przyrodą, nieoczywistej seksualności i wpływie na polską scenę tańca, piszą ekspertki: Hanna Raszewska-Kursa, Alicja Iwańska, Emilia Cholewicka i Kasia Wolińska.

A jesienią dzięki polskiej premierze spektaklu Jérôme’a Bela – po raz pierwszy od przeszło stu lat – będziemy mogli zobaczyć na scenie oryginalne choreografie Isadory Duncan.