Z perspektywy kobiet: reżyserki światowego kina

Coraz częściej mówi się o kobietach reżyserkach – z jednej strony ze słuszną krytyką spotykają się przypadki pomijania ich w prestiżowych zestawieniach i konkursach filmowych, z drugiej coraz częściej zdobywają one najważniejsze nagrody na międzynarodowych festiwalach. Przez wiele lat kobiety stojące za kamerami filmowymi były postrzegane przez pryzmat płci, nie miały równych szans w konkurencji z dominującą, męską społecznością reżyserów. Nadal jest tak, że reżyserki – mimo że stanowią połowę absolwentów szkół filmowych – mają o wiele trudniejszą drogę do debiutu czy realizacji drugiego filmu. Przez wiele lat sukces udawało się osiągnąć tylko niewielu z nich – tym najzdolniejszym, ale i najbardziej zdeterminowanym. Bardzo często były autorkami kina szczególnego rodzaju: autorskiego, osobnego, poruszającego wątki i problemy wcześniej pomijane. Przegląd „Z perspektywy kobiet: reżyserki światowego kina” przypomina ich osiągnięcia.

W programie:

Stworzenia (Les créatures) reż. Agnès Varda, Francja/Szwecja 1966
2 marca 16:15; 29 marca 16:00

Adopcja (Örökbefogadás) reż. Márta Mészáros, Węgry 1975
6 marca 16:15; 31 marca 16:15

Wniebowstąpienie (Voskhozhdeniye) reż. Łarisa Szepitko, ZSRR 1976 
4 marca 20:00; 30 marca 20:00

Tamta strona ciszy (Jenseits der Stille) reż. Caroline Link, Niemcy 1996
9 marca 16:30

O czymś innym (O něčem jiném) reż. Věra Chytilová, Czechosłowacja 1963
7 marca 16:00; 26 marca 16:00

Orlando (Orlando) reż. Sally Potter, Francja/Holandia/Rosja/Wielka Brytania/Włochy 1992
18 marca 18:00

Maria Antonina (Marie Antoinette) reż. Sofia Coppola, Francja/Japonia/USA 2006
17 marca 20:00

Fortepian (The Piano) reż. Jane Campion, Australia/Francja/Nowa Zelandia 1993
16 marca 20:15

Dziewczynka z kotem (Incompresa) reż. Asia Argento, Francja/Włochy 2014
16 marca 18:00; 31 marca 20:15