X Festiwal Oper Barokowych

Fantastyczne spektakle operowe, doskonałe recitale i koncerty gwiazd światowego formatu! Już 22 lutego rozpocznie się jubileuszowy X Festiwal Oper Barokowych organizowany przez Warszawską Operę Kameralną. Cykliczna impreza na przestrzeni lat wyewoluowała do zakrojonej na szeroką skalę prezentacji piękna oraz różnorodności muzyki Baroku we wszystkich jej odsłonach i stała się jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych festiwali na muzycznej mapie Polski.

Festiwal otworzy koncert w Zamku Królewskim w Warszawie słynnego Ensemble 1756 Salzburg – grupy uznawanej za jedną z czołowych na świecie orkiestr grających na instrumentach dawnych. Podczas koncertu melomani będą mogli wysłuchać między innymi dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego, czy Heinricha Ignaza Franza von Bibera.

W programie jubileuszowej edycji Festiwalu Oper Barokowych nie zabraknie oczywiście OPERY. 21 marca w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się planowana z ogromnym rozmachem premiera dzieła francuskiego kompozytora Jean-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”. Za inscenizację spektaklu odpowiedzialny jest tandem włoskich realizatorów – Deda Christina Colonna (reżyseria i choreografia) oraz Francesco Vitali (scenografia i kostiumy) – ten sam, który stoi za sensacyjną i obsypaną nagrodami premierą opery „Armide”(m.in. Nagroda im. Giuseppe Di Stefano, Taormina, Sycylia), która odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej w sezonie 2017/2018. Kto nie widział – nic straconego! Cztery spektakle „Armide” zaplanowano w ramach X Festiwalu Oper Barokowych na przełomie lutego i marca.

Pochwałą ludzkiego głosu będzie recital zjawiskowej niemieckiej sopranistki Simone Kermes, która wraz z orkiestrą Amici Veneziani wykona cykl arii i pieśni o miłości. Dodatkowym magnesem będzie tutaj szeroki przekrój stylistyczny, bowiem obok dzieł Giovanniego Battisty Pergolesiego, Claudio Monteverdiego i Henry’ego Purcella, zabrzmią pieśni Kurta Weilla i Erika Satie. Simone Kermes z niebywałą swobodą w mistrzowski sposób porusza się w muzyce wszystkich epok.

Novum Festiwalu jest odwołanie się do transkrypcji, czyli przetworzenia muzyki barokowej na język jazzu. Fakt, że wraz z MACV – Zespołem Instrumentów Dawnych WOK zagra trio Andrzeja Jagodzińskiego staje się samoistnym gwarantem artyzmu, nowoczesności i sukcesu.

Muzyka Baroku, to brawurowe interpretacje odwołujące się do wirtuozerii, wrażliwości i improwizatorskiego kunsztu solistów, a festiwalowym koncertem odwołującym się do tych cech będzie koncert wirtuoza lutni, Krzysztofa Meisingera i jego projektu „Vivaldissimo”.

Finał X Festiwalu Oper Barokowych to kolejne spektakularne przedsięwzięcie, czyli wykonanie Pasji wg św. Jana, Jana Sebastiana Bacha w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie.

 
Program X Festiwalu Oper Barokowych

22 lutego, Zamek Królewski — inauguracja festiwalu
Ensemble 1756 Salzburg
Muzyczna podróż z Lipska przez Salzburg do Wenecji
Nicholas Spanos – alt
Dawid Biwo – bas
Konstantin Hiller – kierownictwo muzyczne

28, 29 lutego, 1 i 3 marca, Teatr WOK
J. B. Lully — Armide (wznowienie)
reż. i chor. Deda Cristina Colonna
dyr. Paul Esswood

11 marca, Zamek Królewski
Simone Kermes & Amici Veneziani
Pieśń o Miłości

13 marca, Basen Artystyczny WOK
A. Jagodziński trio & A. Wilczyńska & MACV
Jazz Sebastian Bach
dyr. M. Sompoliński

21–24 marca, Teatr WOK
J. P. Rameau — Castor et Pollux (PREMIERA)
reż. i chor. Deda Cristina Colonna
kier. muz. Stefan Plewniak
scenografia: Francesco Vitali

22 marca, Pałac w Wilanowie
Krzysztof Meisinger & Poland baROCK
Vivaldissimo

1 kwietnia, Teatr WOK
Ch. W. Gluck — Don Juan
Warszawskie Centrum Pantomimy
reż. B. Ostapczuk
koncertmistrz R. Kamieniarz

5 kwietnia, Zamek Królewski — Zamknięcie festiwalu
J.S. Bach, Pasja wg św. Jana BWV. 245
MACV
dyr. M. Sompoliński