Wystawa „Czechosłowacki dizajn. Od Expo 1958 do inwazji 1968”

Czym jest słynna czechosłowacka „trumna”? Na czym polega fenomen szkła prasowanego? Co to jest styl brukselski i dlaczego świat oszalał na jego punkcie? Wystawa Czechosłowacki dizajn. Od Expo 1958 do inwazji 1968 – autorski projekt ołomunieckiego kolekcjonera Jana Jeništy, przygotowany dla Czeskiego Centrum – zaprezentuje piękno i uniwersalność stylu, który powstał w ograniczonych warunkach gospodarki socjalistycznej i „wtargnął” niemal do każdego domu Europy Środkowej na przełomie lat 50. i 60.

Czechosłowacka ekspozycja na wystawie światowej w Brukseli miała zaprezentować styl życia zwykłych Czechów i Słowaków. Dzieliła się na główne części zatytułowane: Praca – Odpoczynek – Kultura. Warszawska wystawa stara się nawiązać do tego podziału. Wystawę rozpoczyna pokaz czechosłowackiego pawilonu na Expo 1958, po którym następują fragmenty tematyczne: Przemysł, Mieszkanie, Moda, Kultura.

Wystawa w atrakcyjny sposób prezentuje skarby czechosłowackiego wzornictwa. Można na niej znaleźć twórczość graficzną (okładki książek, czasopisma, koperty płyt gramofonowych), fenomen szkła prasowanego, dizajn przemysłowy od naczyń kuchennych po plastikowe krzesła tramwajowe projektu Miroslava Navrátila, meble i wyposażenie mieszkań (telefon nazywany „trumną”, żelazko ETA 212 i suszarkę do włosów produkowaną przez niemal 40 lat), a także plastikowe zabawki projektu Libuše Niklovej. Zwiedzający mogą odetchnąć w wygodnie wyposażonym brukselskim pokoiku i przekartkować czasopisma z epoki. Wystawa oferuje wgląd w czechosłowacką kulturę lat 60. Pojawi się na niej słynne trio wokalne The Golden Kids, plakaty do filmów czeskiej Nowej Fali czy książki autorów zakazanych po roku 1968.

Wystawa będzie otwarta dla zwiedzających przez całe lato, od 22 czerwca do 1 października 2017. Organizatorzy: Jan Jeništa, Dom Spotkań z Historią i Czeskie Centrum. Projekt został objęty patronatem honorowym Ambasady Republiki Czeskiej w Polsce.

WSTĘP WOLNY