Wilhelm Tell w czterech aktach (premiera)

Opera w czterech aktach
Libretto: Victor-Joseph Étienne de Jouy i Hippolyte-Louis-Florent Bis
Prapremiera: 3.08.1829, Paryż
Premiera obecnej inscenizacji: 12.09.2014, Welsh National Opera, Cardiff
Koprodukcja: Welsh National Opera, Cardiff
Houston Grand Opera
Grand Théâtre de Genève
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami

Prawdziwy mistrz powinien wiedzieć, kiedy zejść ze sceny, by nie przegapić momentu, w którym można stać się obiektem drwin. Rossini, król opery pierwszych dekad XIX wieku, był tego świadomy. Artystycznie i materialnie spełniony poczuł się w wieku 36 lat, a na — zgódźmy się — przedwczesny akt uroczystej zamiany fraka kompozytora na fartuch kucharza, przygotował danie naprawdę wysmakowane, które niejednego świadka paryskiej prapremiery zbiło z tropu.

Wilhelm Tell jest bezsprzecznie najbardziej dopieszczoną partyturą tego twórcy. Poświęcił na nią bez mała pół roku, czym ustanowił swój prywatny rekord, ponieważ inne opery pisywał zwykle w kilka tygodni. Ta opowieść o szwajcarskim bohaterze narodowym, jest dziełem romantycznympar excellence, w którym przyroda subtelnie konsonuje ze stanami ducha walczących o wyzwolenie powstańców. Muzyczną charakterystykę Szwajcarii dokonaną przez Rossiniego przy użyciu motywów naśladujących jodłowanie (tzw. ranz des vaches) odczytać można przy okazji jako hołd złożony napisanej 20 lat wcześniej Symfonii Pastoralnej Beethovena zmarłego kilkanaście miesięcy wcześniej. AleWilhelm Tell, jak na arcydzieło przystało, zwrócony był nie tylko wstecz, ale również ku przyszłości, przecierając szlak dla bujnego rozwoju francuskiejgrand opéra.