Transmisja koncertu „Katalog drzew”

POCZĄTEK TRANSMISJI O GODZ. 19:00 NA WWW.FILHARMONIA.PL oraz NASZYM KANALE YOUTUBE https://www.youtube.com/FilharmoniaNarodowa

„Gdy niewielu ma dużo do powiedzenia, czyli różne kameralistyki – Kameralistyka medytująca. Katalog drzew”

Koncert z cyklu Po prostu… Filharmonia! – Projekt 5: Gdy niewielu ma dużo do powiedzenia, czyli różne kameralistyki

Cena: Dorośli – 30 zł, młodzież – 15 zł

Wykonawcy:
Michał Jacaszek – Kompozycje, elektronika
Kwartludium
Dagna Sadkowska – Skrzypce
Michał Górczyński – Klarnet, klarnet basowy
Paweł Nowicki – Instrumenty perkusyjne
Piotr Nowicki – Fortepian

Program:
Michał Jacaszek – Katalog drzew

Trzy koncerty i trzy spojrzenia na kameralistykę – według wielu komentatorów to najszlachetniejsza i najtrudniejsza dziedzina muzykowania. Artyści znajdują się tu pomiędzy stanem pełnej swobody, jaką dysponuje solista, a ścisłą dyscypliną gry orkiestrowej. Kluczem do perfekcji w grze kameralnej jest porozumienie – nie tylko w wymiarze artystycznym, ale też ludzkim i duchowym. Nie bez przyczyny najlepsze zespoły kameralne są jak rodzina grając latami, a nawet dekadami w niezmiennym składzie. Kameralistyka zestrojona ukaże wielobarwność i niezwykłe możliwości heterogenicznego zestawu instrumentów dętych, Kameralistyka eksperymentująca nie sięgnie wprawdzie po „szaleństwa” awangardy, lecz dowiedzie iż formą wypowiedzi w tym obszarze mogą być nie tylko (dominujące na ogół) konwencjonalne formy z czasów Mozarta; wreszcie Kameralistyka medytująca poprzez improwizację, łączenie brzmień akustycznych z elektronicznymi podejmie próbę przywrócenia pierwotnej jedności ars et natura.

Kameralistyka medytująca. Katalog drzew

„Jestem wierzący, więc śpiewam słowa Boga tym, którym wiary brak. Daję pieśni ptaków tym, którzy mieszkają w miastach i nigdy ich nie słyszeli, tworzę rytmy dla tych, którzy znają jedynie wojskowe marsze i jazz, i pokazuję kolory tym, którzy ich nie widzą.” Olivier Messiaen był pasjonatem ptaków, jako ornitolog-amator posiadł wielką wiedzę – odbywał podróże w odległe zakątki globu specjalnie, by słuchać ptasiego śpiewu, zapisywać go nutami (czego rezultatem były niekiedy niezwykle złożone struktury melorytmiczne), później zaś – wykorzystywać w swych kompozycjach. Najbardziej znaną jest fortepianowy cykl Catalogue d’oiseaux (Katalog ptaków) z 1959 r. W siedmiu księgach tworzących symetryczne założenie cytuje w nim trzynaście ptaków, przy czym centralnym utworem, najdłuższym i zajmującym księgę czwartą – jest ten poświęcony trzcionce. Oczywiście słowo „katalog” jest tu pojęciem umownym, obok dźwiękowej onomatopei kompozytor maluje dźwiękami także impresyjny kontekst występowania swych ptasich bohaterów, a naśladując ich śpiew korzysta z wielu zaawansowanych technik kompozytorskich, w tym tych dla autora emblematycznych, jak rytmy palindromiczne oraz modusy o ograniczonej liczbie transpozycji. Genezę projektu Michała Jacaszka i zespołu Kwartludium także stanowi fascynacja pięknem, potęgą i tajemnicą natury. Muzycy rozwijają w nim idee francuskiego kompozytora, tworząc dźwiękowy kompleks, olśniewającą, artystycznie przetworzoną „fonosferę przyrody” i zarazem jej wzniosłą alegorię, na który składają się nagrania odgłosów natury, akustyczne improwizacje oraz cytaty z kompozycji Messiaena.