RYTUALNIE – dyskusja i koncert BABADAG solo towarzyszące wystawie „Justyna Wencel. Ziemia, ziemia”

RYTUALNIE. O magii i rytuałach – dyskusja z udziałem Justyny Wencel, Dariusza Misiuny i Pawła Możdżyńskiego

Na prezentowanej w Miejscu Projektów Zachęty wystawie „Ziemia, ziemia” Justyna Wencel powraca między innymi do tematu sztuki jako rodzaju działalności magicznej mogącej wpływać na otaczający świat  oraz mającą moc zaklinania rzeczywistości. Artystka drąży wątki relacji człowieka i natury, czasu, przemijania i odradzania, więzów rodzinnych czy problemów płci społecznej. Bohaterka, w którą wciela się w swoich pracach, wykonuje działania zbliżone do medytacji, rytuałów przejścia, z pogranicza ludowych wierzeń i czarów. Przykładami mogą być tu filmy Drzewo i Piekło niebo (oba 2010) stanowiące zapis działań performatywnych prowadzonych wokół „magicznego drzewa” w sadzie, które – jak wspomina autorka – nawiązują do rytuałów magii sympatycznej zakorzenionej w wielu kulturach. Z kolei wideoCechy dziedziczne (2012) powstało z użyciem przedmiotów towarzyszących jej dzieciństwu i dorastaniu, kojarzących się z konkretnymi członkami rodziny, także tymi, którzy odchodzą bądź odeszli.

Ta problematyka stała się pretekstem do szerszej dyskusji o historii magii i jej obecności w sztuce, w której udział wezmą:

 

Justyna Wencel – absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i filologii angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W 2012 uzyskała stopień doktora na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP. W swoich pracach wykorzystuje wideo, instalacje, obiekty, zajmuje się również sztuką w przestrzeni publicznej. Porusza problematykę pamięci i tożsamości. Wspólnie z Marcinem Chomickim tworzy kolektyw artystyczny Zmiennicy, który działa w obszarze przemian topografii miasta. W latach 2012–2013 kuratorka Galerii 2.0. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Dariusz Misiuna – socjolog kultury, tłumacz, wydawca. Ukończył wydział socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i Szkołę Nauk Społecznych w Polskiej Akademii Nauk. Od 2001 roku prowadzi wydawnictwo Okultura. W 2009 roku opracował i wydał album „Chaosmos.pl”, prezentujący polską sztukę ezoteryczną w XXI wieku. Redaktor naczelny magazynu artystycznego „Trans/wizje” oraz pisma badaczy zachodniej tradycji ezoterycznej „Hermaion”. Od 2011 roku organizuje w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej festiwale sztuki psycho-aktywnej „Trans/wizje”.

Paweł Możdżyński – dr hab., socjolog kultury, badacz sztuki wizualnej, dizajnu i architektury. W wielu publikacjach zgłębiał sakralny/rytualny aspekt sztuki XX i XXI wieku  (m.in.: Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2011). Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW.

prowadzenie Karolina Bielawska
BABADAG solo – koncert po zakończeniu dyskusji

Po dyskusji zapraszamy na koncert Babadag w nietypowej odsłonie: Ola Bilińska, założycielka i wokalistka zespołu, wystąpi solo, ujarzmiając liczne instrumenty – banjo, gitarę elektryczną, syntezator i looper – i zmagając się z muzyczną materią. Piosenki z debiutanckiego albumu Babadag tym razem zabrzmią bardziej elektryczno-elektronicznie – i transowo. Pojawią się także nowe utwory, zwiastujące początek prac nad materiałem na drugą płytę.

Założeniem Babadag jest stworzenie i granie muzyki „organicznej“ – wypływającej z ciała, nie z intelektu, granej przede wszystkim na akustycznych instrumentach, nawiązującej do brzmień i rytmów pierwotnych, rytualistycznych. Powstały piosenki-bajki, piosenki-mity. Teksty i melodie nawiązujące do muzyki tradycyjnej oraz brzmienie niecodziennego instrumentarium, tworzą wyjątkową przestrzeń, która wciąga i hipnotyzuje słuchaczy.

Zespół Babadag powstał w 2010 roku z inicjatywy wokalistki Oli Bilińskiej (Muzyka Końca Lata, Berjozkele, projekty z Raphelem Rogińskim, Danielem Pigońskim), która rozpoczęła pracę nad materiałem w duecie z Szymonem Tarkowskim (Płyny, Pustki). Dołączyli do nich perkusista Hubert Zemler (Slalom, Natalia Przybysz,Incarnations) oraz współproducent pierwszej płyty, gitarzysta Maciej Cieślak (Ścianka, Lenny Valentino).

 

wstęp wolny