Przełomowe prądy filmowe: włoski neorealizm

W ramach cyklu prezentującego najważniejsze artystyczne prądy filmowe w lutym wrócimy do włoskiego neorealizmu. Na Wasze życzenie pokażemy między innymi: „Złodziei rowerów” (Ladri di biciclette) reż. Vittorio De Sica, Włochy 1948 i „Rzym, miasto otwarte” (Roma citta aperta) reż. Roberto Rossellini, Włochy 1945.

Neorealizm rozwinął się w powojennych Włoszech w literaturze, plastyce, a przede wszystkim w kinie jako sprzeciw wobec faszyzmu. Charakteryzowało go podejmowanie tematów społecznych, często rozliczanie wojennej przeszłości, przyglądanie się skutkom działań wojennych, silne skoncentrowanie na bohaterze, oszczędność środków formalnych, niemal dokumentalna forma. Neorealizm był prądem przełomowym, który wpłynął na kinematografie wielu państw – od Japonii (Akira Kurosawa) po Polskę, w której stał się bezpośrednią inspiracją dla twórców polskiej szkoły filmowej.

Pełen repertuar: bit.ly/2E4ZDAr