„Pompa Funebris” Sztuki Nowej wraca na scenę

„Pompa funebris” w reż. Katarzyny Pol i Dawida Żakowskiego to spektakl zainspirowany sarmacko populistycznymi rytuałami śmierci z przełomu XVII i XVIII wieku. Stworzony w kontekście globalnej ekologicznej katastrofy, rosnących sił populizmu, a także komunikacyjnej próżni i kryzysu humanitarnego.

Twórcy konfrontują widza z pasywnym światem pozbawionym cieni – przeszłości, pamięci i postpamięci, gdzie osobiste mitologie są przetwarzane w mikro ceremonie i pseudo manifestacje.

Spektakl wraca na warszawską scenę – będzie pokazywany w SZKOLE, przy ul. Emilii Plater 31, nowej siedzibie Sztuki Nowej i Komuny Warszawa 6 i 8 sierpnia 2020. 

Ten spektakl to ceremonia życia i śmierci, swoiste dance macabre, zamknięte w ciągle wirującym kręgu przyczyn i skutków, brudu, oczyszczenia, winy i wybaczenia. Czy ludzie mają wpływ na bieg wydarzeń? Czy w ogóle potrafią być ludźmi dla innych ludzi? Czy wolność jest przereklamowana? Czy jakiegokolwiek forma ma sens? Czy bierne przyglądanie się agonii jest nieludzką ignorancją czy sposobem przetrwania?

Sztuka Nowa to kolektyw artystyczny poruszający się w obszarach performance, tańca i działań społecznych. Od 10 lat pracuje nad przekraczaniem granic teatru fizycznego, skupia się na odkrywaniu i badaniu nowych form ekspresji. Do swoich działań artystycznych zaprasza profesjonalistów i amatorów teatru z różnych grup społecznych. Kolektyw Sztuka Nowa to zespół składający się z członkiń i członków Stowarzyszenia Sztuka Nowa, prowadzony przez Dawida Żakowskiego.

Laureat konkursu The Best OFF 2019. Najlepszy spektakl nurtu OFF w rankingu czasopisma „TEATR”.

 ***

 „Pompa funebris” Stowarzyszenia Sztuka Nowa w reż. Kasi Pol i Dawida Żakowskiego to wymagający, chwilami olśniewający spektakl teatru tańca.
I choć nie pada w nim ani jedno słowo, to twórcy zdołali nasycić go mnogością znaczeń. Inspirowany sarmackimi zwyczajami pogrzebowymi, przerodził się w katalog współczesnych samopożegnań. To także namysł nad formami wiary adekwatnymi dla zsekularyzowanej rzeczywistości. A przy okazji również dowód na rosnącą siłę tańca w przestrzeni teatru offowego, co podkreślają także wyniki drugiego konkursu „The Best OFF”, w którym przedstawienie zdobyło nagrodę
Dominik Gac, Teatr

„Pompa funebris” w reżyserii duetu Pol/Żakowski jest pewnym przełomem w karierze warszawskich twórców. Nie jest to kolejny spektakl teatru ruchu – jak dotychczasowe produkcje duetu – ani próba zmierzenia się z teatrem słowa. To przedstawienie igrające z przyzwyczajeniami widza i nie dające się łatwo zaszufladkowaćMaciej Tomaszewski, taniecpolska.pl

*pompa funebris – wystawnie obchodzone uroczystości pogrzebowe, które na przełomie XVII i XVIII wieku przybrały charakter niemal teatralnych widowisk celebrowanych z wielką starannością. Symboliczne zwycięstwo życia nad śmiercią lub wynaturzenie obyczajowości sarmackiej. To imponujące widowisko cechowały kosztowne iluminacje kościołów, parady jeźdźców, korowody zakonników i kleru świeckiego, ogłuszające dźwięki wojskowej muzyki, bicie dzwonów i salwy z broni palnej – jednym słowem przepych charakterystyczny dla baroku.


reżyseria:
Katarzyna Pol i Dawid Żakowski

dramaturgia: Dawid Żakowski
scenografia, kostiumy:
Katarzyna Pol

występują: Magdalena Dębicka, Vera Popova, Borys Jaźnicki, Dawid Żakowski

muzyka: Zoi Michailova
projekt reżyserii świateł:
Katarzyna Łuszczyk
reżyseria świateł:
Jędrzej Jęcikowski
asystent reżysera
: Maks Markariants
współpraca:
Piotr Szczygielski, Maciej Tomaszewski, Łukasz Zwoliński, Piotr Piotrowicz 
produkcja:
Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Spektakl powstał w ramach Centrum artystycznego L30/32
Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa