Pokaz filmów o fotografii i fotografach: „Anton Corbijn. Na wylot”

Wspólnie z dystrybutorem filmów dokumentalnych i organizatorem PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – firmą Against Gravity, zapraszamy na pokaz filmów o fotografii i fotografach. 

„Anton Corbijn. Na wylot” / reż. Klaartje Quirijns
14 sierpnia
godz.: 20.30

Panel po pokazie poprowadzi wykładowczyni Akademii Fotografii 
Joanna Kinowska.

Pochodzący z Holandii Anton Corbijn to ikona współczesnej fotografii, a także znany reżyser filmów i wideoklipów muzycznych, który pod wpływem grupy Joy Division i post punku w latach 70. XX wieku przeprowadził się na stałe do Londynu. Świat muzyczny poznał go dzięki reżyserii teledysków takich zespołów, jak: Depeche Mode (Personal Jesus), Nirvana (Heart-Shaped Box), Joy Divison (Atmosphere), Cold Play (Viva La Vida), czy grupy Metallica (Mama Said, Hero of the Day). W 2007 roku Corbijn wyreżyserował film biograficzny o Ianie Curtisie zatytułowany „Control”, choć – jak sam przyznaje – najbardziej interesuje go fotografia. Unika w niej nowoczesnej, pełnej przepychu techniki, preferując surowy, zimny styl, utrzymany w czarno-białej kolorystyce. Film przedstawia bardzo intymny, melancholijny portret artysty, którego życie to prawdziwy dramat, wieczna walka ze sobą oraz zmaganie się z samotnością. Podróżując po świecie jako fotograf, reżyser, czy multimedialny artysta, Corbijn zmuszony jest poświecić własną prywatność na rzecz kariery, a co więcej dokonywać wyboru pomiędzy byciem artystą a komercyjnym rzemieślnikiem. „Samotność to mój najwierniejszy przyjaciel” – mawia człowiek, który może pochwalić się współpracą z takimi gwiazdami jak: Björk, David Bowie czy Nick Cave.

„Everybody Street” / reż. Cheryl Dunn
4 września 
godz.: 20.00 

Wprowadzenie do filmu wygłosi wykładowca Akademii Fotografii 
Kuba Dąbrowski. 

Bruce Davidson, Elliot Erwitt, Rebecca Lepkoff, Jill Freedman, Mary Ellen Mark, Jeff Mermelstein i Martha Cooper to ikony ulicznej fotografii, portretującej Nowy Jork i toczące się w nim życie. Cheryl Dunn, również znana fotografka uwieczniająca nowojorskie ulice, postanowiła zapytać w swym filmie gwiazdy nowojorskiej ulicznej fotografii o ich pasje, inspirację i metody pracy, a tym samym przedstawić historię miasta, które od lat tak silnie przyciąga i inspiruje wyobraźnię artystów. Utrwalając Nowy Jork w obiektywie udowadniają oni, że to, co robią jest prawdziwą sztuką, wymagającą odwagi, wytrwałości, oddania i poświęceń, pozbawioną banału, choć dziś już powoli ginącą w gąszczu łatwej i trywialnej fotografii cyfrowej. Pokazując jak pracują i odnajdują obiekty swoich zdjęć Dunn składa tym samym hołd tej dziedzinie sztuki, która utrwalając ulotny moment życia Nowego Jorku, posiada niezwykle silną moc oddziaływania i przyciągania. O dobre zdjęcie tego typu bardzo trudno, bo trzeba nie tylko umieć odnaleźć energię, jaka kryje się w każdej nowojorskiej ulicy, lecz być również cierpliwym i otwartym na wszystko, co potencjalnie może się na niej zdarzyć.

„Dziennik z podroży” / reż. Piotr Stasik
18 września
godz.: 19.30

Spotkanie po pokazie poprowadzi wykładowca Akademii Fotografii 
Witek Orski. 

„Dziennik z podróży” to historia przyjaźni Tadeusza Rolke, 82-letniego mistrza fotografii reportażowej, i 15-letniego zafascynowanego fotografią Michała. Osią narracji jest letni projekt fotograficzny – tytułowa podróż, w którą wyruszają bohaterowie. Przez miesiąc jeżdżą po całej Polsce starym kamperem, w którym organizują ciemnię i z którego dokumentują życie miasteczek odwiedzanych na trasie, angażując spotkanych ludzi i wręczając im efekty fotograficznych spotkań. Nauka fotografowania jest tylko pretekstem, by pokazać ewolucję relacji mistrz-uczeń, towarzyszącą kolejnym fotograficznym zadaniom, które Tadeusz Rolke wymyśla dla swojego towarzysza podróży. Im głębiej widz wchodzi w opowiadaną historię, tym bardziej zdaje sobie sprawę, że owo zderzenie dwóch pokoleń, rozmowy o technicznych aspektach robienia zdjęć uzupełniane opowieściami o kontekście historycznym, nie są w tym dokumencie najważniejsze. Liczy się sama droga, rozumiana dosłownie i metaforycznie. Dla Michała prywatne warsztaty z Tadeuszem Rolke to przygoda życia, spotkanie z człowiekiem będącym świadkiem – i okiem – przemian społecznych w Polsce czasu PRL-u. Dla Tadeusza to szansa podzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami, a także zbudowania relacji ze światem współczesnym. Rozmowy o przysłonie, kadrach i czasach naświetlania z czasem ustępują coraz bardziej osobistym wyznaniom: o związkach z kobietami, miłości, słabnącym ciele. Film jest uniwersalną opowieścią o spotkaniu z drugim człowiekiem, a także słonecznym i nieśpiesznym obrazem Polski, dokumentem o magii i filozofii fotografowania, dojrzewaniu i odchodzących światach.