Otwarcie wystawy Laury Limy „Pokój i pół”

Centrum Sztuki Współczesnej 
Zamek Ujazdowski
23/06—01/10/2017
wystawa
Laura Lima
Pokój i pół

wernisaż
piątek, 23 czerwca, 19:00

Kuratorka
Agnieszka Sosnowska

„Pokój i pół” to zaproszenie do wejścia w sytuację, która wymyka się racjonalnej logice, balansując na granicy niedopowiedzenia i żartu. Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Laury Limy, jednej z najbardziej rozpoznawalnych brazylijskich artystek swojego pokolenia, opowiada o marginesach naszej percepcji, zacierając różnice między rzeczywistością a iluzją. W pracach przedstawionych w Warszawie artystka wykorzystuje architekturę, żeby zmodyfikować odczuwanie przestrzeni.

Laura Lima tworzy sytuacje czy obrazy, w których następnie umieszcza żywe istoty – ludzi albo zwierzęta – przez cały czas trwania wystawy. Choć projekty Limy mają wyraźnie performatywny rys, artystka uparcie unika takich określeń, jak „performans” czy „instalacja”, w jej działaniach nie ma bowiem momentów narracyjnych, scenariusza czy nawet zakończenia. Nie ma również prób ani chęci tworzenia choreografii ruchów. 

Pierwsza praca znajdująca się na wystawie to żywy obraz przywołujący atmosferę klubu czy nocnego salonu wypełnionego wonią cygar i whisky. Ze ścian wystają fragmenty ciała – ręce, uszy, stopy – niczym w barokowych stołach albo krzesłach, których nogi kończyły się łapkami kotów. Są one wyraźnie żywe, jednak pozostają nieruchome. Wyjątek stanowią dwie dłonie, które ugniatają tytoń i rolują papierosy, zapraszając widzów do rozgoszczenia się na wystawie. Po przejściu przez pierwszą przestrzeń wchodzimy do pustego pokoju. Na podłodze leży tusza wielkiego, czarnego ptaka, który wygląda jakby spadł w trakcie lotu i znalazł się tutaj przez przypadek. Ptak to wspólna praca Laury Limy i brazylijskiego artysty Zé Carlosa Garcii, który przez lata pracował jako projektant instalacji karnawałowych pokazywanych podczas słynnego karnawału w Rio de Janeiro. Dzisiaj umiejętności te wykorzystuje we własnej praktyce artystycznej, pracując z piórami i tworząc rzeźby oraz przestrzenne instalacje inspirowane anatomią ptaków. Wchodząc jeszcze głębiej, w kolejnym pokoju, widzimy tajemniczy obraz. Znajduje się tam dłoń, która przez szczelinę w dolnej części ściany desperacko próbuje dosięgnąć kluczy będących prawie poza jej zasięgiem.

W tytule wystawy artystka gra z dwuznacznością portugalskiego słowa quarto, które może oznaczać zarówno pokój, jak i cyfrę cztery. W czterech salach, w których rozmieszczona jest wystawa „Pokój i pół”, doświadczamy jednej ciągłej sytuacji. Każde kolejne pomieszczenie wprowadza widza coraz głębiej i pozwala odkryć kolejne sekrety tej sytuacji. Widać tu przywiązanie Limy do operowania logiką snu czy dziecinnej fantazji. Zawarte w tytule „pół” to być może jeden z tych ukrytych sekretów i próba zwrócenia uwagi na ambiwalencje między tym, co widoczne dla widza a tym, co ukryte przed jego wzrokiem.

Twórczość Laury Limy była prezentowana w ramach solowych wystaw w tak prestiżowych instytucjach, jak ICA Miami (2016), Museo de Arte Moderno, Buenos Aires (2015); Bonnefantenmuseum, Maastricht (2014); Bonniers Konsthall, Sztokholm (2014); Migros Museum, Zurych (2013); Performa 15, Nowy Jork ; Casa França Brasil, Rio de Janeiro (2011). Jej prace włączano w istotne wystawy zbiorowe, m.in. Biennale w Lyonie (2011); „14 Rooms”, Fondation Beyeler, Bazylea (2014); Biennale w Sao Paulo (1998, 2006). Równocześnie z warszawską prezentacją artystka otwiera solową wystawę w Fondazione Prada w Mediolanie.