Olgierd Dokalski „Mirza Tarak”- koncert

Olgierd Dokalski – muzyk, kompozytor, improwizator. Trębacz samouk. Z wykształcenia cybernetyk, niedoszły antropolog kultury. Urodzony w Warszawie, rocznik ’83. Założyciel i lider czerpiącego z estetyk postrocka, folku i jazzowej awangardy kwintetu Daktari. W 2012 roku powołał do życia polsko-izraelsko-belgijski kwartet nor cold, z którym interpretował sefardyjskie pieśni z Bałkanów z początku XX wieku. Związany także z zespołami kIRk, Msza święta w Altonie, Warsaw Improvisers Orchestra i bootleg-labelem Circon Int. Z powyższymi projektami wydał osiem płyt, m.in. w Multikulti Project, Asfalt Records oraz Requiem Records.

5 kwietnia 2016 roku nakładem Fundacji Kaisera Söze ukazał się jego solowy debiut pt. „Mirza Tarak”, na którym to w formule koncept albumu daje upust swoim kulturoznawczo-genealogicznym zainteresowaniom. Premiera ta odbiła się szerokim echem w mediach. Tematyka i kontekst płyty były głośno komentowane, a „Mirza Tarak” zebrał liczne pozytywne recenzje w prasie muzycznej i w blogoserze i był często wymieniany jako kandydat do muzycznego debiutu roku.

Artysta tak pisze o płycie: Impulsem do nagrania „Mirza Tarak” była natrafienie na historię Jakuba z Murzów Buczackiego herbu Tarak, który powodowany wydarzeniami Konfederacji targowickiej odbył pod koniec XVIII wieku swój Hadżdż. Buczacki był jednym z nielicznych polskich Tatarów (pierwszym z Płd. Podlasia), którzy zdecydowali się wówczas na pielgrzymkę do Mekki. Co mnie w tej historii zainteresowało i dlaczego zdecydowałem się przełożyć ją na język muzyki – tych i innych pytań dotykam na płycie i dołączonym do niej tekście.

Skład:
Olgierd Dokalski – trąbka
Maciej Rodakowski – saksofon
Michał Kołowacik – elektronika, dub
Gamid Ibadullayev – perkusja
Daria Wolicka – flet
Antonina Nowacka – wokal