Noce stają się chłodne. Antygona Synopsis – czytanie

Czytanie tekstu Adama Radeckiego

Antygona to marzenie brutalistów, serialowa histeryczka, ostatnia diwa, która walczy, chociaż wie, że musi przegrać. Żyje w świecie, który wyobrażała sobie inaczej i który inaczej wyobrażał sobie ją. Lektura równoległa dzieł Sofoklesa, Kafki i Deleuze’a – wydobywa z nich nowe sensy, obnaża mechanizmy przemocy i poczucia winy w samym środku patriarchalnie urządzonej rodziny. Noce stają się chłodne. „Antygona Synopsis” to spisek przeciwko Edypowi i „dobremu życiu”. Psychologizm zastąpiony zostaje parafrazą; zmanipulowane postaci, osadzone w historii literatury, dźwigają ciężar naszych win, naszego wstydu, by na końcu okazało się, że wszyscy są niewinni; oto największy dramat zorganizowany przez Antygonę. Sens wojny zostaje zniesiony, a stawką biografii staje się ustalenie topografii przeszkód zamiast walki z przeznaczeniem. 

‚Noce stają się chłodne. Antygona Synopsis’ to jedna z trzech serii składających się na książkę Pip Show, wydaną własnym sumptem przez Adama Radeckiego. 
Tekst splata się w niej z dwoma fotograficznymi projektami: ‚Swallow Me’ oraz ‚Shame on You’. Całość stanowi rodzaj dryfu po tzw. kulturze obrazu. Być może nie czekamy już na krach wizualny, ale właśnie go doświadczamy: na dziesiątki możliwych sposobów rozczłonkowane fantazje wygrywają z rzeczywistością, za pośrednictwem coraz lepiej działających i mniej jawnych urządzeń.

czytają: Mariusz Bonaszewski, Monika Niemczyk, Katarzyna Warnke, Klara Bielawka, Paweł Tomaszewski

reżyseria: Natalia Korczakowska
tekst, dramaturgia: Adam Radecki
koncepcja wizualna: Nicolas Grospierre i Olga Mokrzycka-Grospierre
opracowanie muzyczne: Kamil Antosiewicz

W tekście wykorzystano fragmenty: „Antygony” Sofoklesa (tłum. A. Libera i J. Szpotański), „Listu do Ojca” Franza Kafki (tłum. J. Ziółkowski), „Nocy bez nocy” Michela Leiris’a (tłum. A. Wasilewska), „Negocjacji” Gillesa Deleuze’a (tłum. M. Herer)

Wstęp wolny