Küchen / Berthling / Noble • Bill Orcutt / P. Szpura – PTT (NT)

Martin Küchen / Johan Berthling / Steve Noble

Martin Küchen, szwedzki saksofonista, kompozytor i improwizator, dał się poznać fanom jazzu, jako znakomity i kreatywny bandlider w zespołach Angles / Angles 9 czy All Included. Jako kompozytor i muzyczny wizjoner odcisnął tam swoje piętno tak silnie, że często zapominamy, jak znakomitym i kreatywnym jest improwizatorem oraz instrumentalistą. Triowe nagranie z basistą Fire! Johanem Berthlingiem oraz podporą brytyjskiej sceny improwizowanej perkusistą Stevem Noble jest świetnym pretekstem by ta stronę twórczości Küchen raz jeszcze przypomnieć.

A ma w swoim dorobku bardzo wiele nagrań w pełni improwizowanych – od solowych projektów, przez duety – choćby z Davidem Stackenäsem, Willem Guthrie czy Erikiem Carlosem, tria z Keithem Rowe czy też Tresppass Trio, któremu lideruje, po większe składy złożone z muzyków, z całej właściwie Europy. Tutaj, w tym trio, dochodzi do głosu jego mocne, motoryczne oblicze.

Grając bowiem z Berthlingiem i Noblem nie ma czasu na poszukiwanie pojedynczych dźwięków czy próby poszerzania spektrum brzmienia instrumentu. Tu trzeba od początku grać niezwykle energetycznie, mocno i ostro. By nadążyć za pędem nadanym muzyce przez sekcję, by zdążyć za wyobraźnią sekcyjnych szaleńców, by w końcu przebić się przez ich mocne i głośnie brzmienie. 

Ale muzyka tria Martin Küchen / Johan Berthling / Steve Noble jest zniuansowana i wymaga tak od muzyków jak i słuchaczy skupienia i uwagi. Tu cały czas dochodzi do ciągłych zmian – tempa, frazy, konfiguracji brzmieniowej. Nie ma mowy o jakiejkolwiek stagnacji. Jest ciągła przemiana, nieskrępowana podróż od jednego epicentrum do drugiego, ale podróż, w której nie zwalniamy nawet na chwilę. Każdy bowiem z muzyków ma pomysłów na tworzenie muzyki w bród, a partnerzy są dodatkową, jeszcze jedną, inspiracją. [Waldemar Koński]

Bill Orcutt & Paweł Szpura

Bill Orcutt to jeden z najbardziej wpływowych gitarzystów muzyki
eksperymentalnej. Jego linie melodyczne i gwałtowne figury ukazują gęsty krajobraz amerykańskiego prymitywizmu, outsider-jazzu i unikatowe, surowe podejście do możliwości gitary. The New York Times nazwał go „muzykiem pełnym mocy i nieustraszonym improwizatorem”, a jego brzmienie „kontrolowanym atakiem arpeggiów i dysonansów”. Najnowszy album Orcutta Colonial Donuts z 2015 r. znalazł się na 14 miejscu w rankingu najlepszych awangardowych albumów roku magazynu „Rolling Stone”.

Paweł Szpura urodził się w 1980 roku, mieszka w Warszawie. Jego styl gry na perkusji jest wypadkową wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć wpływy arabsko-afrykańskie i tureckie. Istotny jest także wpływ wielu amerykańskich rockowych perkusistów z przełomu lat 60 i 70. Szpura gra ze znakomitym wyczuciem, zaskakując słuchacza rozwijającymi się rytmami lub wprowadzając go w głęboki trans. Jego styl jest kontynuacją tradycji zapoczątkowanej przez takich perkusistów jak Ed Blackwell i Hamid Drake. Oprócz LOTTO, Paweł jest znany z takich zespołów jak: Wovoka, Cukunft, Hera i zespołu Mikołaja Trzaski wykonującego soundtrack do filmu Róża.