Książę i dybuk. Tożsamość od nowa – film + debata| 15. MDAG FF

Debata: czy da się stworzyć tożsamość od nowa? po filmie „Książe i Dybuk” w reż. Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego

#nagrodawWenecji #polacywHollywood 

W połowie lat 60. XX wieku umiera książę Michał Waszyński. W czasie uroczystego pogrzebu Rzym żegna arystokratę i producenta hollywoodzkich hitów, pracującego m.in. z Orsonem Wellsem, Sophią Loren, Claudią Cardinale. A może wcale nie księcia, tylko przedwojennego polskiego reżysera znanego z kręconych szybko i za małe pieniądze popularnych komedii i wyciskaczy łez, ale też jednego wybitnego dzieła – mistycznego „Dybuka”? Albo ubogiego żydowskiego chłopaka Mosze Waksa, syna wołyńskiego kowala? Jeden człowiek, kilka życiorysów. „Książę i dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego to dobry punkt wyjścia do dyskusji o tym, dlaczego ludzie szukają nowych tożsamości. I jak żyje się po takiej zmianie.

W debacie udział wezmą:
* Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski – twórcy filmu
* Remigiusz Grzela – dziennikarz, pisarz, dramaturg, autor zbiorów rozmów „Rozum spokorniał”, „Hotel Europa”, „Wolne”, „Obecność”, wywiadów-rzek: „Marian Kociniak. Spełniony”, „Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbrück, kobieta Solidarności, lekarka Wałęsy”, książek reporterskich: „Bagaże Franza K., czyli Podróż, której nigdy nie było” i „Wybór Ireny”, “Podwójne życie reporterki. Fallaci. Torańska”
* Iza Falkowska-Tyliszczak – psycholożka i terapeutka z Zespołu Pomocy Psychoterapeutycznej

* Prowadząca: Zofia Fabjanowska-Micyk – dziennikarka, z wykształcenia japonistka. Prowadzi dział kultury miesięcznika „Zwierciadło”. Współautorka książki „Cudowne lata. Opowieści o miejscach, w których dorastaliśmy”. „Banzai. Japonia dla dociekliwych” to jej pierwsza książka dla dzieci

#polacywHoolywood #zminaTożsamości #nagrodawWenecji

O FILMIE: KSIĄŻE I DYBUK
(The Prince and the Dybbuk)
Polska, Niemcy / Poland, Germany, 2017, 82 min.
Reżyseria / Directed by: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

Dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński – rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz. Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością?

Ci, którzy mieli szczęście poznać Michała Waszyńskiego osobiście, zapamiętali go jako arystokratę, kłamcę, Żyda – wiecznego tułacza oraz homoseksualistę, który ożenił się z włoską hrabiną. Syn biednego, żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii, jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu. To on odpowiadał za realizację ponad kilkudziesięciu kinowych produkcji, w tym wielu hitów z Sophią Loren i Claudią Cardinale.

Jednak tylko jeden film stał się jego prawdziwą obsesją – „Dybuk”, wyreżyserowany przez niego mistyczny dramat, oparty na starej żydowskiej legendzie. Odkrywając po latach niebywałą i spektakularną karierę Waszyńskiego wydawać by się mogło, że osiągnął w życiu wszystko, czego pragnął. Jednak jedna rzecz do końca nie dawała mu spokoju. Waszyński przez lata szukał utraconej kopii filmu, w którym ukrył swoje największe tajemnice.
(na podstawie materiałów producenta)