Koncert muzyki symfoniczno-jazzowej

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej 

​Alexander Humala – dyrygent
Włodek Pawlik – fortepian
Łukasz Pawlik – wiolonczela, fortepian
Krzysztof Malicki – flet
Paweł Pańta – kontrabas
Cezary Konrad – perkusja

Program:
Włodek Pawlik

 – We are from here – na 2 fortepiany, orkiestrę i sekcję rytmiczną [15’]

Włodek Pawlik

 – II Koncert fortepianowy [26’]

Przerwa [20′]
Włodek Pawlik

 – Pulse 11/8 na flet solo, orkiestrę i sekcję rytmiczną [11’]

Włodek Pawlik

 – Cellomania na wiolonczelę, orkiestrę i sekcję rytmiczną [21’]

 

Włodek Pawlik od lat jest gwiazdą polskiej i międzynarodowej sceny jazzowej, cieszącą się ogromnym uznaniem publiczności oraz zdobywającą najbardziej prestiżowe nagrody, w tym – Grammy Award (2014 za album Night in Calisia – pierwsza i dotąd jedyna nagroda Grammy dla polskiego jazzmana).
Jest absolwentem klasy fortepianu Barbary Hesse‑Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie wykładowca improwizacji jazzowej na tej uczelni, dziś – Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina).

Ukończył też studia na wydziale jazzowym Hochschule für Musik w Hamburgu. Prócz ulotnej sztuki gry improwizowanej, utrwalanej tylko nagraniami, Pawlik również z dużym powodzeniem komponuje.

Ma w dorobku muzykę do wielu głośnych filmów, m.in.: Wrony Pora umierać Doroty Kędzierzawskiej, Rewers w reżyserii Borysa Lankosza (nagroda „Złote Lwy” na 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Orły 2010 Polskiej Akademii Filmowej), a także międzynarodowych produkcji: Nightwatching Petera Greenawaya i Within the Whirlwind Marleen Gorris.

W roku 2014 skomponował na zamówienie Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego utwór Freedom na chór, orkiestrę i trio jazzowe, który został wykonany 4 czerwca 2014 na Placu Zamkowym w Warszawie z okazji Święta Wolności w obecności wielu głów państw, w tym prezydenta USA Baracka Obamy.

Monograficzny koncert artysty w Filharmonii Narodowej (tu właśnie miała miejsce w 2015 premiera znakomitego albumu America nagranego przez jego trio) ukaże go w roli kompozytora autonomicznej muzyki koncertowej, w której elementy jazzowe i improwizowane są oczywiście obecne lecz splatają się z wieloma innymi inspiracjami.

Trzy utwory z płyty We are from here (2010) dopełni nowszy II Koncert fortepianowy, który miał swą premierę w 2013.
Powstał na zamówienie Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata, a sam autor tak go komentował: „Celem, który sobie założyłem było stworzenie utworu mieniącego się różnorodnymi kodami stylistycznymi, tak dawnymi, nawiązującymi do muzyki choćby renesansu czy romantyzmu, jak i współczesnymi.

Elementy jazzu są do wychwycenia na przykład w pojawiających się strukturach rytmicznych lub też w melodyczno-harmonicznych sekwencjach nawiązujących do jazzowej estetyki.”