IV. Sztuki Akustycznie – Pieśni

W czwartym tygodniu cyklu koncertów klasycznych zwracamy się ku instrumentowi, który każdemu człowiekowi jest najbliższy – ku ludzkiemu głosowi. Już 20 lipca w Sztuki&Sztuczki (ul. Szpitalna 8A, Warszawa) solistka Warszawskiej Opery Kameralnej zaprezentuje nam najwspanialsze dzieła skomponowane na głos solowy. Towarzyszyć jej będą znakomici muzycy Filharmonii Narodowej – Joanna Okoń i Robert Skiera.

Program:

Fortepian solo
-Chopin – Walc cis-moll op.64
-Chopin – Walc Es-dur op. 18
-Chopin – 2 Mazurki op. 68 : amoll, F-dur
-Mozart – „Alla Turca”
-Beethoven – Klavierstuck a-moll ( Fur Elise)

Skrzypce z fortepianem
-H. Wieniawski- Polonez koncertowy D- dur op 4
-H. Wieniawski- Obertas
-W. Kroll- Banjo i skrzypce
-„Deep river”- traditional negro spirituals w opracowaniu Jaschy Heifetza
-Bela Bartok- Tance rumuńskie
-Jeno Hubay- Poemat węgierski nr 6 op 27
/ewentualnie- K. Szymanowski -Taniec zbójnicki z baletu „Harnasie”
albo ” Tanz” – Krzysztofa Pendereckiego

Sopran z fortepianem
-Mozart – Aria Cherubina z „Wesela Figara” – „Non so più”
-Mozart – Aria Cherubina – „Voi, che sapet”
-Mozart – Aria Despiny z „Così fan tutte” – „In uomini”
-Puccini – Aria Musetty z „Cyganerii” – Quando m’en vo
-Strauss – Kuplety Adeli z „Zemsty nietoperza” – „Taki pan jak pan”

Wszyscy
-Mozart – Aria Aminty z „Il re pastore” ze skrzypcami – „L’amerò, sarò costante”

Skład zespołu:

Magdalena Rucińska – sopran

Magdalena Rucińska w 2005 roku, jeszcze jako studentka, została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonuje zarówno utwory oratoryjno – kantatowe (Mozart – Exsultate jubilate, Grabmusik, Missa Brevis B-dur), jak i pierwszoplanowe partie operowe w dziełach Mozarta (Il re pastore – Aminta, Lucio Silla – Cinna), zbierając bardzo dobre recenzje w prasie muzycznej. W 2008 roku rozpoczęła współpracę solistyczną z Krakowską Operą Kameralną (opery buffa G.B. Pergolesiego – La serva padrona, Livietta e Tracollo; Die Schuldigkeit des ersten Gebots W.A. Mozarta), a od sezonu 2005/2006 corocznie można ją było usłyszeć w repertuarze pasyjnym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, podczas Koncertów Wielkopostnych w Salach Redutowych teatru ( G. B. Pergolesi – Stabat Mater, A. Hasse – Miserere ).
Od 2006 roku współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie, występując w Sali Koncertowej oraz Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także podczas audycji koncertowych i edukacyjnych w całej Polsce, prezentując repertuar operowy, operetkowy i pieśniarski.Artystka bierze udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych (m.in. „Gaude Mater”, „Cracovia Sacra”, „Ars Cameralis”, „Muzyka na szczytach”, „Muzyczne przestrzenie”, „Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia”), znajdując się w gronie takich artystów jak Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Jonathan Plowright, Pablo Márquez, czy Jakub Jakowicz. Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami – Kaiem Bumannem, Tadeuszem Strugałą, Rubenem Silvą, Tadeuszem Wicherkiem, czy Tomaszem Radziwonowiczem oraz jego orkiestrą – Sinfonia Viva.
Wraz z zespołem Alla Polacca nagrała dwie płyty z muzyką Moniuszki, Brahmsa, Holsta i Brittena. Współpracując z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, wzięła udział w nagraniach z cyklu MUSICA CLAROMONTANA, który prezentuje zapomniane dzieła polskiej muzyki XVIII wieku (Musica Claromontana vol.28 i 29, DUX 2008). Nagrywała dla II Programu Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej. 10 i 17. kwietnia 2010 roku jako śpiewaczka-solistka wzięła udział w uroczystościach żałobnych w Archikatedrze Warszawskiej, transmitowanych przez najważniejsze stacje telewizyjne i radiowe w Polsce. 1.05.2014 roku prawykonanie Missa Corpus Christi Łukasza Farcinkiewicza z udziałem Magdaleny Rucińskiej zainaugurowało festiwal Gaude Mater na Jasnej Górze.

Joanna Okoń – skrzypce

Joanna Okoń jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształciła się w klasie prof. Janusza Kucharskiego, a później na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. Jana Staniendy. Umiejętności swe doskonaliła również u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili. W 2012r. zakończyła staż artystyczny w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki.
Joanna Okoń pochodzi z rodziny o wieloletnich muzycznych tradycjach. Od najmłodszych lat była obecna na estradach, biorąc udział w koncertach z mamą- pianistką- Aliną Jasielską- Okoń. Jest laureatką min. I nagrody na Przesłuchaniach Młodych Skrzypków w Warszawie ( 1991r) oraz IV nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Elblągu ( 1993r). Umiejętności swe skrzypaczka prezentowała min. kilkakrotnie na Międzynarodowym Kursie Muzycznym w Łańcucie, na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe( Japonia). Koncertowała podczas ważnych wydarzeń kulturalnych. Wykonuje wiele koncertów charytatywnych.
Była współorganizatorką ciekawych przedsięwzięć artystycznych min. widowiska muzycznego “ Mity” wykonanego w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła również jako stypendystka Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau ( Austria) prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich. Tam przez kilka letnich sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir. Neville Marriner, Riccardo Mutti, Fabio Luisi, Shandor Vegh, Leopold Hager, Theodor Guschlbauer, Heinrich Schiff. Była muzykiem wielu słynnych zespołów muzycznych min. “ Warszawscy Soliści Concerto Avenna” pod kierunkiem Andrzeja Mysinskiego, Filharmonii Narodów prowadzonej przez Justusa Franza oraz Sinfonii Varsovii ( z którą współpracuje jako skrzypaczka do chwili obecnej). Ważne miejsce w działalności artystki zajmują koncerty dla dzieci i młodzieży organizowane przez działającą przy Filharmonii Narodowej w Warszawie- Estradę Kameralną. Joanna Okoń jest również pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.

Robert Skiera – fortepian

Studia pianistyczne ukończył w 1988 roku w Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Prof. Alicji Palety-Bugaj oraz kameralistykę u Prof. Barbary Halskiej. Pracował w tej uczelni jako adiunkt w Katedrze Fortepianu oraz w klasie kameralistyki, współpracując również z klasą Prof. Piotra Palecznego. Był wykładowcą Uniwerytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest nauczycielem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. J. Elsnera współpracując m.in. z w klasą wokalną Marii Olkisz i Jacka Laszczkowskiego. Prowadził zajęcia w ramach międzynarodowych kursów interpretacji muzycznej w Nowym Sączu.
Jako solista i kameralista występuje na koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. w Niemczech (Kiel, Frankfurt, Mainz, Trewir, Mannheim, Cottbus, Husum, Mülheim, Oberhausen, Segeberg…) w Holandii (Haga), we Włoszech (Mediolan, Turyn, Genua), Austrii (Wiedeń), Wielkiej Brytanii (Londyn), we Francji (Paryż), Belgii (Bruksela), na Węgrzech (Budapeszt) – otrzymując pochlebne recenzje prasowe.
Wielokrotnie koncertował na estradzie Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracuje ze znanymi aktorami i muzykami polskimi. M.in. wystąpił wraz ze światowej sławy polskim skrzypkiem Mariuszem Patyrą w Mediolańskim Teatro Dal Verne dla publiczności liczącej ok. 1200 osób.
Dokonał szeregu nagrań dla II programu Polskiego Radia oraz dla Telewizji Polskiej. Występował jako solista z orkiestrami kameralnymi, a także wykonywał partie fortepianowe w utworach orkiestrowych ( m.in. pod dyr. Dietricha Fischer-Dieskau).
Jego repertuar obejmuje utwory od Bacha do Bartoka.
Udzielał wywiadów dla polskich pism muzycznych. Nakładem firmy „Acte Prėalable” ukazała się jego płyta z utworami solowymi Fr. Chopina. Natomiast firma „DUX” opublikowała nagrania muzyki kameralnej z jego udziałem.

Wstęp wolny.