III Sztuki Akustycznie: Muzyka Kameralna – Kwartet Fortepianowy

Muzyka kameralna wykonywana przez Kwartet Fortepianowy pod przewodnictwem Tomasza Pawłowskiego będzie główną atrakcją III koncertu z cyklu Sztuki Akustycznie. 

Muzyka kameralna to muzyka historycznie komponowana na małe zespoły, przeznaczona do wykonywania podczas spotkań ludzi z wyższych sfer. Jej nazwa pochodzi od włoskiego sformułowania ‚da camera’ – czyli do komnaty.

Ze względu na jej intymny charakter, muzyka kameralna często nazywana jest w tradycji anglo-saskiej ‚muzyką przyjaciół’. Źródłem tej nazwy jest fakt, że przez ponad 200 lat, muzyka kameralna była wykonywana głównie przez muzyków-amatorów, w ich własnych domach, wyłącznie dla przyjemności najbliższych osób jak i samych wykonawców. Dziś, mimo iż muzyka kameralna zawędrowała na największe światowe sceny i sale koncertowe wciąż wielu muzyków – amatorów i profesjonalistów umila sobie czas grając utwory kameralne.

W niedzielę 6 lipca w Sztuki & Sztuczki kwartet fortepianowy (czyli zespół złożony z piano, skrzypiec, altówki i wiolonczeli) pod dyrekcją Tomasza Pawłowskiego zaprezentuje słuchaczom największe dzieła muzyki kameralnej i opowie nieco więcej o tradycji wspólnego muzykowania.

Program:
-Walter Rabl: Kwartet Es-dur op.1 na fortepian, klarnet, skrzypce wiolonczelę cz. I (1896)
-L. van Beethoven: Trio B-dur op.11 na klarnet, wiolonczelę, fortepian, cz. III Tema con variazioni („Pria ch’io l’impegno”: Allegretto) (1797)
-M. Musorgski: Poemat Symfoniczny „Noc na Łysej Górze” w opracowaniu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę fortepian (1867)
-Aram Chaczaturian: Trio na klarnet, skrzypce i fortepian, cz. III (1932)
-Camille Saint Saens: Poemat Symfoniczny „Danse Macabre” w opracowaniu na kwartet (1874)
-Johannes Brahms: Trio a-moll na klarnet, skrzypce, fortepian op.114, cz. IV (1891)
-Igor Strawiński: „Suita z Historii żołnierza” na skrzypce, klarnet i fortepian” cz. V „Taniec Diabła” (1919)
-Dymitr Szostakowicz: II Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, e-moll, op. 67, cz. 4 (1944)
-Claude Debussy: „Golliwog’s cakewalk” – „Taniec Pajaca” z cyklu „Kącik dziecięcy”, miniatura fortepianowa w opracowaniu na kwartet (1908)
-Artie Shaw: Koncert na Klarnetowy, fragment (1940)

Artyści:

Piotr Ptak – klarnet

Piotr Ptak ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie klarnetu prof. Mirosława Pokrzywińskiego. Ponadto doskonalił swój warsztat pod kierunkiem instrumentalistów takich, jak: Guy Deplus, Guy Dangain, Charles Neidich, Ernesto Molinari, Julian Bliss, Jean Michel Dusard, Patrick Messina, Edvard Bruner, Mieczysław Stachura oraz Andrzej Janicki. Jest laureatem nagród na konkursach muzyki solowej i kameralnej oraz dwukrotnym stypendystą Austriackiego Forum Kultury. Otrzymał również stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska”. Jako muzyk orkiestrowy grał pod batutą wielu polskich i zagranicznych dyrygentów, byli to m. in. Jerzy Maksymiuk, Jacek Kasprzyk, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Andrey Boreyko, Massimiliano Caldi czy Rafael Payare. Koncertował w wielu krajach europejskich oraz w Chinach, Korei Południowej i Tajwanie. Uczestniczył w nagraniach muzyki symfonicznej i filmowej, niektóre z nich uzyskały nominację do nagrody Fryderyka.
Piotr Ptak współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Sinfonią Viva, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem Muzycznym im. J. Kiepury w Warszawie, Teatrem IMKA, ZPiT Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka” i Filharmonią Dowcipu Waldemara Malickiego. Prowadzi również działalność pedagogiczną w PSM I i II st. im. I.J. Paderewskiego w Żyrardowie.

Mateusz Zaziębło – skrzypce

Mateusz Zaziębło urodził się 24. 07. 1986 r. w Żywcu. Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 2010 w klasie skrzypiec prof. Pawła Łosakiewicza. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem takich profesorów jak: K. Jakowicz, T. Gadzina, M. Grabarczyk, K. Tarcholik, M. Śliwicko-Wysocka, J. Skramlik, S. Yarosević, E. Zienkowski. Brał udział w wielu konkursach solowych i kameralnych. Koncertował na terenie Polski i większości krajów Europy (Niemcy, Czechy, Słowacja, Belgia, Francja, Włochy, Wielka Brytania) jak również na Tajwanie, w Korei Południowej i USA.
Jako członek orkiestry występował pod batutą dyrygentów takich jak J. Semkow, L. Livingstone, P. Lando, P. Amaral na licznych festiwalach muzycznych – m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Dokonał nagrania płytowego koncertu skrzypcowego e-moll F. Mendelssohna z polsko-niemiecką orkiestrą akademicką w Niemczech.
Obecnie współpracuje z Teatrem Muzycznym ROMA, Filharmonią Narodową, Teatrem IMKA, Teatrem Powszechnym, Orkiestrą Sinfonia Viva i Radomską Orkiestrą Kameralną.

Adam Misiak – wiolonczela

Adam Misiak, urodzony w 1980 roku, naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 10 lat w PSM I i II st. im. F. Chopina w Sochaczewie, w klasie Andrzeja Czerwińskiego i Kazimierza Piwowarskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja
Wróbla. Jako stypendysta Rządu Francuskiego studiował również w
Konserwatorium w Rennes w klasie prof. Annick Rénéze-Emery. Swoje
umiejętności doskonalił na licznych kursach muzycznych pod kierunkiem
takich pedagogów jak Geir Draugsvoll, Stanisław Firlej, Yvonne Frye, Cezariusz Gadzina, Peter Hoerr, Steffan Hussong, Catalin Ilea, Agata Jarecka, Arto Noras, Andrzej Orkisz, Claus Reichardt i Tomasz Strahl.
W roku 2003 otrzymał nagrodę specjalną ufundowaną przez prof. Tomasza Strahla na IV Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W tym samym roku, w duecie z akordeonistą Marcinem Krzyżanowskim zajął II miejsce na 40 Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal oraz na 56 Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym CIA w Esztergom (Węgry), w kategorii zespołów kameralnych. Adam Misiak został również laureatem cyklu koncertów „Muzyczne Forum Młodych” Austriackiego Forum Kultury (w sezonie 2003-2004). W 2004 roku przyznano mu nagrodę za najlepsze wykonanie „Berceuse” Dietera Kaufmanna podczas XI Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach, a rok 2006 przyniósł mu III nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie na Wiolonczelę Solo w Katowicach. W roku 2007 ponownie wystąpił na konkursie w Klingenthal, uzyskując III nagrodę w kategorii zespołów kameralnych w duecie z Jackiem Małachowskim.
Na co dzień Adam Misiak prowadzi grupę wiolonczel orkiestry Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, współpracuje z orkiestrą Sinfonia Varsovia, jest również nauczycielem gry na wiolonczeli.

Tomasz Pawłowski – fortepian

Tomasz Pawłowski w 2007 roku ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj. Kameralistykę studiował pod kierunkiem prof. Krystyny Borucińskiej. Jest także absolwentem Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Swój kunszt doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich prowadzonych przez najznakomitszych artystów: A. Jasiński, H. Nakamura, C. Ousette, E. Pobłocka, H. Holl, V. Mierżanow.
Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2005 r. zdobył I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Oranienburgu (Niemcy). Był dwukrotnym stypendystą Prezesa Rady Ministrów (2000, 2001) oraz stypendystą Burmistrza miasta Hamamatsu (Japonia) w 2006 roku. W 2012 r. wraz z sopranistką Ewą Leszczyńską zdobył I nagrodę na konkursie G. Carducci w Madesimo (Włochy) w kategorii duetów.
Głównym zamiłowaniem muzycznym Tomasza Pawłowskiego jest kameralistyka. Na tym obszarze współpracował z muzykami światowego formatu – mezzosopranistką Urszulą Kryger, altowiolistą Ryszardem Groblewskim oraz skrzypkami Christianem Danowiczem i Agnieszką Maruchą. Tej ostatniej partnerował w nagraniu sonat i miniatur Hansa Hubera, które znalazły się na płycie wydanej w listopadzie 2012 r. Oprócz tego nagrywał także utwory solowe i kameralne dla Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.
Kameralna działalność pianisty nie ogranicza się tylko do muzyki klasycznej. Z powodzeniem uczestniczy też w projektach muzyki tangowej i musicalowej. Występował w Austrii, Niemczech, Japonii, Litwie, Łotwie, Portugalii, Włoszech oraz Bibliotece Polskiej w Paryżu. W Polsce koncertował w Żelazowej Woli, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Wrocławskiej, w Szczawnie-Zdroju na Festiwalu im. H. Wieniawskiego, a także na scenach warszawskich: w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Łazienkach Królewskich i Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Od 2007 do dziś stale współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. W październiku 2009 roku wystąpił jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonując koncert g-moll C. Saint-Saensa. Oprócz tego koncertował z orkiestrą Leopoldinum we Wrocławiu oraz Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
Jest wykładowcą w UMFC w Warszawie.

Wstęp wolny.