Festiwal Ciało/Umysł

Jeden z najważniejszych festiwali sztuki tańca i performansu w Polsce – Ciało/Umysł – rusza już 11 lipca. 16. edycję, której motywem wiodącym jest czas, otworzy spektakl legendarnego francuskiego choreografa Jérôme’a Bela. Zaraz po nim zaczynamy projekt Performing Europe, stawiający pytania o znaczenie tańca. 

Czas rozpatrywany w wielu aspektach – jako pęd, ciągłość, a także punkt – będzie spoiwem łączącym różnorodne wydarzenia tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł, która zacznie się 11 lipca w Warszawie. – Spoglądamy na czas rozumiany jako porządkowanie, reprodukowanie, zapisywanie i archiwizowanie, a także czas biologiczny ciała postrzegany jako przemijanie. Stawiamy pytania o czas wolny czy też bunt przeciwko tyranii zegara, o alternatywy dla przyszłości oraz, co dla nas niezwykle ważne, o sposoby mierzenia i wyrażania czasu w tańcu – mówi Edyta Kozak, twórczyni i dyrektorka festiwalu, a także prezeska fundacji Ciało/Umysł.

Tańczyć każdy może

Festiwal zainauguruje spektakl francuskiego tancerza i choreografa, Jérôme’a Bela, nazywanego filozofem tańca i jednym z prekursorów ruchu non-dance. Specjalnie dla Ciała/Umysłu przygotował unikatową odsłonę spektaklu „Gala”, zrealizowanego wcześniej w różnych zakątkach świata – m.in. Paryżu, Berlinie, Budapeszcie, Sao Paulo i Singapurze. Tym razem do udziału w przedsięwzięciu i występu na scenie zaprosił 20 warszawiaków. W „Gali” Jérôme Bel bada pamięć ciała oraz społeczny wymiar czasu w tańcu pop. Porusza także problem utopijnej pogoni za czasem i nieosiągalną doskonałością, a poprzez uczestników w różnym wieku i ich cielesność sięga do pamięci biologicznej. – Odkrywa zapisane w ciele, lecz nieuświadomione formy ruchu, taneczne klisze i wyobrażenia – dodaje dyrektorka festiwalu.

Premierowe spektakle będzie można zobaczyć 11 i 12 lipca na deskach Nowego Teatru w Warszawie. Bilety w cenie 30-50 zł można kupić w siedzibie Nowego Teatru (Warszawa, ul. Madalińskiego10/16) oraz w sieci eBilet i punktach sprzedaży firmy (m.in. sieci salonów Empik).

Europejscy artyści ponad podziałami

Fundacja Ciało/Umysł popularyzuje taniec nie tylko poprzez festiwal. Już w lipcu zainauguruje w Polsce pierwszy sezon dużego czteroletniego projektu „Performing Europe 2020”, realizowanego jednocześnie w 10 krajach Europy oraz w Libanie. – Ma on na celu zwrócić uwagę na teatr jako główne miejscem spotkań i wymiany doświadczeń, dzięki wprowadzeniu nowych modeli prezentacji i projektów skupiających się na sztuce – mówi Edyta Kozak, kurator projektu.

W „Performing Europe 2020” bierze udział 36 artystów ze Starego Kontynentu i Świata Arabskiego. Różnicuje ich doświadczenie, estetyka, stosowane praktyki i techniki, kontekst, w jakim pracują oraz moment kariery, w którym się znajdują. – To, co ich łączy, to zainteresowanie rzeczywistością społeczną i polityczną, chęć przeniesienia radykalnych zmian zachodzących w naszych społeczeństwach na scenę, potrzeba odzwierciedlenia codziennej polityki i abstrakcyjnych tematów, chęć przedstawiania kontekstów międzynarodowych i dotarcia do widzów w całej Europie – opowiada Edyta Kozak. W grupie wybranych artystów znalazło się czterech polskich twórców: Wojtek Blecharz, Marta Górnicka, Ramona Nagabczynska, Karol Tymiński.

Znaczenie tańca

Już w lipcu zobaczymy pierwsze efekty pracy wybranych artystów. W ramach PERFORMING EUROPE sezon 1Wojtek Blecharz – kompozytor, oboista, wykonawca muzyki dawnej – odbywa rezydencję artystyczną, podczas której przygotowuje operę-instalację. Autor burzy w niej tradycyjny model odbioru muzyki, oparty na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu, wykorzystując m.in. maty do jogi i poduszki. – „Body-Opera” dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze – mówi Edyta Kozak. Premiera opery odbędzie się 16 i 17 lipca na Dużej Scenie Nowego Teatru. 17 lipca Wojtek Blecharz będzie również oprowadzać zainteresowanych po instalacji.

W lipcu fundacja zaprasza także na warsztaty prowadzone przez Ramonę Nagabczyńską, tancerkę i choreografkę, współzałożycielkę Centrum w Ruchu. W spektaklu „More. Morus/Więcej” bada ona ograniczenia i możliwości ciała, korzystając m.in. ze stylistyki kolażu, horrorów klasy B, beatboxu, a główną strategią twórczą ustanowiła powtórzenie, odbicie i symetrię. 17 lipca w ramach PERFORMING EUROPE sezon 1 będzie można zobaczyć artystkę przy pracy w Nowym Teatrze – zaprezentuje pokaz work in progress, a także poprowadzi warsztat, którego uczestnicy poznają narzędzia choreograficzne, stosowane podczas procesu tworzenia nowego spektaklu.

W lipcu w foyer Nowego Teatru powstanie „Kiosk w Ruchu” (11-14 oraz 16-17 lipca) – interaktywna instalacja artystyczna, która ma skłaniać do stawiania pytań i szukania odpowiedzi o znaczenie tańca i jego miejsce we współczesnej kulturze. Złożą się na nią spotkania, gry choreograficzne, warsztaty oraz mini mediateka z filmami i książkami. Może tu przyjść każdy i działać samodzielnie lub skorzystać z mapy.

Na wszystkie wydarzenia PERFORMING EUROPE sezon 1 wstęp wolny, obowiązują zapisy:abc@cialoumysl.pl. Liczba miejsc ograniczona. Kolejne przedsięwzięcia w ramach pierwszego sezonu „Performing Europe 2020” na przełomie września i października.