„Deus ex running machina” – premiera

Deus Ex Running Machina

Prywatne Archiwum Badań, część pierwsza
pomysł i wykonanie: Magda Tuka

Performerka znajduje się w stanie ciągłego biegu, za czymś, przed czymś: goni – twa – trwa.Biegnie według osobistej mapy pamięci, wyobrażeń, przybierając różne postaci.Sama stwarza swój własny komentarz. Próba samo-krytyki ma twarz chóru. Jak w tragedii greckiej. Chór stanowi pośrednictwo między widzami a bohaterem/ką.

Fryderyk Nietzsche, uznaje chór za czynnik budulcowy tragedii. Wynika to przede wszystkim z tego, żezainteresowanie Nietzschego tragedią skupia się na jej totalnym charakterze, prowadzącym do intensywnego przeżycia ogarniającego ducha i ciało. Filozof, idąc tym tropem, rozwija sformułowaną przez Schlegla formułę chóru jako „widza idealnego”, przekształcając ją nie tyle w widza, ale w twórcę – „Chór zyskuje rangę tej instancji w tragedii, która pomaga widzom natrafić na właściwy trop uczestnictwa w świecie, jakim on się przedstawia”.

Magda Tuka o procesie twórczym: Interesuje mnie ciało wrzucone w tryby wyższych konieczności, zdeterminowane przez narzucone warunki. Bez celebracji. Traktowane raczej instrumentalnie. Będące na służbie idei/znaczeń. Często nagie, wystawione, w okolicznościach niesprzyjających. Ale nie upokorzone, bo stanowiące poligon zmagań.

Powstawanie peformensu trwa latami. To obrazy, myśli skojarzenia, które pojawiają się w wyobraźni, czasem we śnie i za którymi podąża intuicja.

Deus ex running machine był prezentowany w ramach Emergency Festival w Manchesterze jako work-in-progress, a po premierze warszawskiej będzie pokazany w United Cowboys, Art House w Eindhofen.

Magda Stawman-Tuka – aktorka, performerka, dramaturżka w grupie TukaWach. Autorka kilkunastu performensów i spektakli m.in. 1923.webcam (2018), National Body Art (2018), How The Hare is Dying(2017), Girl Descending a Staircase No1 (2017), Dziewczyna schodząca ze schodów (2017), Jak Umierają Zające|Prywatna Inwentaryzacja (2016).

Współpracowała m.in. z Pawłem Passinim, Marcinem Cecko, Piotrem Borowskim. Swoje prace prezentowała podczas Warszawskiej Sceny Tańca, festiwali Ciało/Umysł, APART w Katowicach, MAAT w Lublinie i MANDALA we Wrocławiu, a także na licznych festiwalach zagranicznych. W ramach praktyk teatralnych współpracuje z brytyjsko – brazylijską grupą Zecora Ura.Jest stałą prowadzącą zajęcia: Grotowski w londyńskiej szkole Fourth Monkey Actor Training Company.

 

Data: premiera – 7 grudnia (piątek), godz. 19:00
8 grudnia (sobota), godz. 19:00

miejsce: Studium Teatralne // Lubelska 30/32, Warszawa
bilety: 20 zł (normalny), 10 zł (ulgowy) // rezerwacje: bilety.st@gmail.com

trailer: https://www.youtube.com/watch?v=RUaCkPjy-90