Dekolonizacja ekranu

Sztuka filmowa, podobnie jak współczesna polityka i ekonomia, uwikłana jest w kolonialne podziały. O kształcie kinematografii w dużej mierze decydują dziś niewidoczne mechanizmy władzy, które są efektem historycznych podziałów świata.
Prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przegląd filmowy Dekolonizacja ekranu poświęcony jest kinu w kontekście postkolonialnych przemian.

W ramach przeglądu obejrzymy eksperymentalne dokumenty, których twórcy sięgają po materiały etnograficzne, by za ich pomocą krytycznie przepracować kolonialną historię. Czy naznaczone przemocą zakurzone archiwa można odkolonizować i odczytywać dziś krytycznie? Zastanowimy się, czy kinematografie narodowe, które powstały w ostatnich dekadach – na przykład z Filipin czy Australii – działają niezależnie od Zachodu. Czym jest dziś „kino światowe”, jak określa się filmy spoza euroamerykańskiego rynku.
 
Podczas przeglądu będziemy także analizować mechanizmy kolonialne w kontekście relacji produkcyjnych i politycznych, które organizują współczesną kinematografię. Zastanowimy się, jaka jest rola festiwali, selekcji i funduszy w kształtowaniu kina i czyje polityki kulturalne realizowane są na największych imprezach filmowych.
 
Program
 
04/11/2020
Merata: Jak moja mama zdekolonizowała ekran [Merata: How Mum Decolonised The Screen], reż. Hepi Mita, Nowa Zelandia 2018, 95′
 
02/12/2020
Krabi, 2562 reż. Ben Rivers i Anocha Suwichakornpong, Tajlandia/Wielka Brytania 2019, 93′
 
20/01/2021
Karrabing Film Collective
 
03/02/2021
African Mirror reż. Mischa Hedinger, Szwajcaria 2019, 84′
 
03/03/2021
The Perfumed Nightmare [Mababangong bangungot], reż. Kidlat Tahimik, Filipiny/Niemcy 1977, 93′
 
Prezentowane na przeglądzie filmy będzie można również obejrzeć na platformie mojeekino.pl