Chopin i jego Warszawa

Warszawa była bliska sercu Chopina. Tak bliska, że ostatnią wolą kompozytora było, by jego serce spoczęło w Warszawie. Jak wyglądało wówczas miasto, które ukształtowało największego polskiego kompozytora? 

Warszawa czasów Chopina, to temat kolejnego spotkania z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina w Mazowieckim Instytucie Kultury.

2 listopada 1830 roku Fryderyk Chopin żegnany przez rodzinę i przyjaciół na rogatkach miasta wyruszył w podróż do Paryża, opuszczając Warszawę i Polskę na zawsze. Opuszczał miasto, w którym się ukształtował, zdobył wykształcenie, poznał swoją pierwszą wielką miłość; miasto w którym osiągał pierwsze błyskotliwe sukcesy jako pianista i kompozytor; miasto w którym zostawił wszystko, co miał.

Chopin spędził w Warszawie 20 pierwszych lat życia. Charakter miasta, jego mieszkańcy, obyczaje, obecna tu elita intelektualna tak ukształtowały kompozytora, że swobodnie mógł poruszać się potem na salonach Paryża, gdzie był lubiany, ceniony i rozchwytywany.

Na kolejnym koncercie z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina 9 kwietnia 2015 w Mazowieckim Instytucie Kultury przeniesiemy się do Warszawy czasów Chopina. Do miejsc w Warszawie, gdzie nadal można znaleźć ślady Chopina zabierze nas Jerzy Stanisław Majewski – wytrawny varsavianista, historyk sztuki, dziennikarz, autor wielu publikacji i spacerowników o Warszawie, m.in. Warszawa nieodbudowana. Królestwo Polskie 1815–1830 czy Warszawa śladami Chopina.

Elementem, który w niemal dosłownym sensie przeniesie nas do czasów Chopina będzie historyczny fortepian – rekonstrukcja instrumentu Johanna Andreasa Steina z około 1780 roku. Recital wykona Katarzyna Drogosz – doskonała pianistka, znawczyni dawnych instrumentów klawiszowych specjalizująca się w grze na instrumentach z minionych epok. Tym razem na koncercie zabrzmi nie tylko muzyka samego Chopina, ale także utwory, których w młodości Chopin słuchał i które ukształtowały jego muzyczny smak: Marii Szymanowskiej, Tomasza Grema, Michała Kleofasa Ogińskiego.
Po recitalu artystka bliżej zaprezentuje publiczności historyczny instrument, opowiadając o jego specyfice, mechanice, estetyce gry.