Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha

ROMEO I JULIA
08.03.2015, niedziela, 15:45, transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
Jedna z najbardziej znanych wersji arcydzieła Prokofiewa, klasyka XX wieku. Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po historię Romea i Julii, ale tylko nieliczni pozostają w pamięci widzów i na afiszach teatrów na dłużej. Do takich dzieł należy „Romeo i Julia” Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj. Choreograf stworzył ją jednak nie dla teatru w Moskwie, ale dla Opery Paryskiej w 1978 roku, a dopiero później przeniósł na deski Bolszoj. Monumentalna inscenizacja zachowująca niemal całość równie wielkiej partytury Prokofiewa, w sposób plakatowy, sięgający do najmocniejszych emocji i najsubtelniejszych wzruszeń odmalowuje tragizm miłości kochanków z Verony. Barwne korowody masek i sceny walk na szpady przeniosą widza w świat renesansowego miasta-państwa z jego waśniami między rodami, zabawa na placach i uliczkach. Na pierwszym planie pozostaje jednak delikatna krucha Julia i młodzieńczy Romeo i ich uczucie wyrażone bez słów w sztuce tańca.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.
Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.