Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha

CÓRKA FARAONA
23.11.2014, niedziela, 15:45, transmisja LIVE
muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte
Jedno z największych osiągnięć Pierre’a Lacotte’a w dziedzinie rekonstrukcji dawnych zapomnianych baletów – barwna opowieść o losach starożytnych Egipcjan przybrana w klasyczny baletowy kostium. Choć podczas premiery baletu w 1862 roku nad sceną pojawiał się napis „Sen z przeszłości”, to paradoksalnie tematyka baletu nawiązywała do wydarzeń bieżących, interesujących modny XIX-wieczny świat. Twórcy baletu zainspirowali się odkryciem przez ówczesnych archeologów grobowca egipskiej księżniczki i na tym motywie osnuli balet. Oczywiście „Córka faraona” w całości odzwierciedlała gust epoki – tematem jest tragiczna miłość, a starożytni Egipcjanie i Egipcjanki tańczą w pełnym baletowym kostiumie, tiulowych spódniczkach i na pointach. Również współczesna wersja Lacotte’a, a właściwie możliwie najwierniejsza rekonstrukcja baletu, aż kapie od złota i drogich klejnotów w kostiumach, a w warstwie tanecznej obfituje w masę popisowych tańców i solowych wariacji głównych bohaterów.
W Kinie Praha rusza drugi sezon transmisji na żywo przedstawień baletowych z cyklu „Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha”. Już 26. maja br. rusza sprzedaż biletów na transmisje spektakli baletowych z najsłynniejszego Teatru baletowego z Moskwy.
Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.
Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.
Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.