Barbara Kozłowska. Linia

Wystawa prezentuje jedną z najważniejszych prac Barbary Kozłowskiej (1940-2008).

Tytułowa Linia to zapis performansu, który był przez wrocławską artystkę realizowany od 1967 roku do końca życia. Był oparty na idei wytyczenia linii biegnącej ze wschodu na zachód przez kulę ziemską i dalej, w kierunku księżyca. Pierwsza odsłona Linii miała miejsce na Syberii, nad Bajkałem, kolejne m. in. w Łazach nad Bałtykiem, na Malcie, w Edynburgu, w San Francisco.  

Kozłowska manifestowała swoją obecność w wybranych miejscach (najchętniej na różnych plażach świata) poprzez wspólne usypywanie, wraz z zaproszonymi osobami, stożków z barwionego piasku, z czasem ograniczając swoje działanie jedynie do bycia.

Jak mówiła Kozłowska: „Linia jest ideą, jest modelem artystycznym rzeczywistości. Nie powstaje jako konkretny obiekt, jest pojęciem. W 1967 podjęłam pierwszą istotną decyzję artystyczną – podróż na Syberię – był to moment powstawania idei Linii. Linia graniczna to dzieło w procesie. Z tego wynika brak jednoznacznie określonego dzieła jako pewnej zamkniętej całości. Obojętne jest, jaki fragment dzieła przedstawimy widzowi, będzie to i tak brak jasności raczej niż pełny kontakt z dziełem. Dokumenty, fragmenty działań, zdjęcia czy przeźrocza dają jedynie przybliżenie tej podróży dzieła w czasie. Jakieś mało uchwytne realizacje, trudne do przewidzenia punkty, w których te realizacje stają się dziełem.”

Pozornie utopijna realizacja jest w gruncie rzeczy osobistą manifestacją postawy Kozłowskiej, mówiącą wiele o jej potrzebie wolności i o dążeniu do niej. Kategoria wolności łączy się w tym przypadku z podróżą i tak właśnie, jako ruch, wolność, podróż, artystka określała swoją twórczość.

Na wystawie w Fundacji Arton prezentowana jest dokumentacja wszystkich odsłon Linii, autorskie teksty i rysunki poświęcone tej realizacji oraz film Agnieszki Lasoty o twórczości artystki Wszystko to możesz zobaczyć gdziekolwiek (2017).

Ekspozycji towarzyszy katalog Barbara Kozłowska z esejami autorstwa dr Mariki Kuźmicz, Piotra Lisowskiego, dr Karoliny Majewskiej i Wiktorii Szczupackiej, wydany przez Fundację Arton oraz Muzeum Współczesne we Wrocławiu.

kuratorka: Marika Kuźmicz
identyfikacja wizualna: Katarzyna Listwan / Wzgórze Paproć
 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury