AUDIO STAGE 2017 – preludia i audiosceny

Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” zaprasza na kolejny wieczór łączący muzykę współczesną, teatr i taniec, czyli Audio Stage 2017!

Tegoroczne prawykonania preludiów i monodramów audioscenicznych odbędą się 10 grudnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (Warszawa, ul. Jazdów 1).

O godz. 17:00 odbędzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu – Małgorzata Kołcz. Podczas spotkania będzie można porozmawiać między innymi o premierowych utworach audioscenicznych i preludiach z ich twórcami i wykonawcami oraz o muzyce nowej łączącej się ze współczesnymi sztukami scenicznymi.

O godz. 18:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez: Ewę Fabiańską-Jelińską, Wojciecha Błażejczyka, Annę Marię Huszczę i Jarosława Kordaczuka. Źródłem dźwięku w każdej z tych kompozycji będzie  wykonawca, który jest jednoczenie współautorem tych kompozycji. W tym roku będą to aktorki, tancerki i perfomerki: Dominika Miękus, Izabela Kościesza, Izabela Chlewińska oraz Marta Grzywacz.

Premierowe audiosceny zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem tegorocznego cyklu preludiów jest Krzysztof Knittel, który będzie również jego wykonawcą wraz z akordeonistą Aleksiejem Yorsoba.

WSTĘP WOLNY

 ***

 Audio Stage jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych.

Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Dzięki zamówieniom powstają oryginalne utwory audiosceniczne z towarzyszącymi im preludiami muzycznymi.

Utwór audiosceniczny jest formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak: ruch, taniec, mowę, działania live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

Tegoroczny Audio Stage 2017 jest kontynuacją zainicjowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych.

 

Realizacja AS 2017 odbywa się ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.