Alfred Hitchcock – reżyser genialny

Był mistrzem suspensu, artystą niepowtarzalnym, umiejącym precyzyjnie budować opowieść filmową, przetykając ją specyficznym czarnym humorem. Jego filmy są jak charakter pisma ‒ nie do podrobienia. Zresztą, pojawiając się w każdym z nich przez kilka sekund, gdzieś w tle (charakterystyczna sylwetka tęgiego, starszego pana w nieodłącznym czarnym garniturze), niejako je podpisywał. Do dziś pozostał niedoścignionym wzorem umiejętności łączenia elementów kina artystycznego i rozrywkowego.

Jego dewiza: „Na początku filmu potrzebne jest trzęsienie ziemi, a potem napięcie powinno stopniowo rosnąć”, oddaje istotę twórczości reżysera, który pozostanie na zawsze w historii kina.

Debiutował jeszcze w kinie niemym, w 1925 roku, wyreżyserował w Anglii 23 obrazy, w tym „Szantaż” (1929) – film przełomu dźwiękowego (równolegle powstały dwie wersje: niema oraz częściowo dźwiękowa, z wgranymi partiami dialogowymi i elementami muzyki), w którym zagrała Anny Ondra, jedna z ulubionych aktorek Hitchcocka ery kina niemego. W 1939 r. przeniósł się do USA, gdzie zrealizował następnych 30 filmów.
Pierwszym z nich była nagrodzona Oscarem „Rebeka” (1940). Kolejne obrazy potwierdziły pozycję Hitchcocka jako mistrza gatunku. Jego znakomite dokonania – m.in. „Akt oskarżenia” (1947), „W cieniu podejrzenia” (1943), „Okno na podwórze” (1954), „Urzeczona”(1945), „Zawrót głowy” (1958), „Psychoza” (1960), „Ptaki” (1963) – weszły do żelaznego kanonu filmowej klasyki. Ostatnim filmem mistrza była zrealizowana w 1976 r. „Intryga rodzinna”.

Twórca był także producentem dwóch serii telewizyjnych: „Alfred Hitchcock przedstawia” (1955-1962) i „Godzina Alfreda Hitchcocka” (1962-1965).

Choć był pięciokrotnie nominowany do Oscara, nigdy nie otrzymał nagrody dla najlepszego reżysera, przyznano mu ją jedynie w 1978 r. za całokształt twórczości. Uznawany był w Ameryce za pierwszorzędnego rzemieślnika, a nie artystę z prawdziwego zdarzenia. Inaczej było w Europie, gdzie francuscy reżyserzy nowej fali, m.in. François Truffaut i Claude Chabrol, uznawali go za swojego mistrza.

Hitchcock oficjalnie nigdy nie wycofał się z zawodu, ciągle mówiło się o jego nowych projektach, ale po siedemdziesiątce był już naprawdę zmęczony. Zajął się przebudową domu w Los Angeles, przede wszystkim, rzecz jasna, jego kuchnią. I to właśnie w swoim ukochanym domu zmarł 29 kwietnia 1980 roku.

Szantaż, Wielka Brytania 1929, 75 min.
3 lipca, godz 20:00, sala Stolica
english friendly
projekcja z taśmy 35 mm | Seans z lektorem na żywo

Starsza pani znika, Wielka Brytania 1938, 96 min.
8 lipca, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | Seans z lektorem na żywo

Rebeka, USA 1940, 130 min.
11 lipca, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Urzeczona, USA 1945, 111 min.
15 lipca, godz 20:00, sala Stolica
english friendly
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Niewłaściwy człowiek, USA 1956, 105 min.
18 lipca, godz 20:00, sala Stolica
projekcja z taśmy 35 mm | Seans z lektorem na żywo

Zawrót głowy, USA 1958, 127 min.
22 lipca, godz 20:00, sala Stolica
english friendly
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie

Psychoza, USA 1960, 109 min.
29 lipca, godz 20:00, sala Stolica
english friendly
projekcja z taśmy 35 mm | Seans z lektorem na żywo

Ptaki, USA 1963, 117 min.
31 lipca, godz 20:00, sala Stolica
english friendly
projekcja z taśmy 35 mm | napisy polskie