Alfabet Retrokina: I jak import

Pola Negri stała się najsławniejszą aktorką kina niemego w Hollywood, a Ryszard Bolesławski reżyserował
m.in. pierwszy kolorowy film z Marleną Dietrich. Proces działał także w odwrotną stronę. Urzeczona czarem Eugeniusza Bodo egzotyczna piękność Reri, została przez niego zaangażowana do głównej roli w filmie sensacyjnym „Czarna perła”. Żydowskiego pochodzenia producent Józef Green zbudował od podstaw polsko-amerykańskie przedsiębiorstwo zaopatrujące w filmy jidysz oba te kraje.

Formuła na olbrzymi sukces jego produkcji była prosta – polskie, urocze miasteczka w plenerach i amerykańscy aktorzy w obsadach. Tym sposobem do kraju nad Wisłą zawitała w filmach „Judeł gra na skrzypcach” i „Mateczka” Molly Picon, która otrzymała za występ rekordowe, jak na przedwojenne warunki, honorarium aktorskie, a w dodatku w dolarach! Józef Rosen, właściciel „Rex-Filmu” w swojej przebojowej komedii „Co mój mąż robi w nocy” postawił zaś na amerykański duet tancerzy Hymie Jacobsona i Miriam Kressin.

Zapraszamy na „importowe” wydanie Retrokino!

W programie:
Co mój mąż robi w nocy…, reż. Michał Waszyński, Polska 1934.
18 maja, godz 16:00, sala Mała Czarna | taśma 35 mm
25 maja, godz 18:00, sala Mała Czarna | taśma 35 mm

Judeł gra na skrzypcach, reż. Jan Nowina-Przybylski, Józef Green, Polska 1936.
19 maja, godz 16:00, sala Mała Czarna | taśma 35 mm
▪️ prelekcja Grzegorza Rogowskiego

Czarna perła, reż. Michał Waszyński, Polska 1934.
25 maja, godz 16:00, sala Mała Czarna | taśma 35 mm

Mateczka, reż. Konrad Tom, Józef Green, Polska 1938.
26 maja, godz 16:00, sala Mała Czarna | taśma 35 mm

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Więcej: http://bit.ly/2XJmPu7