14. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków

Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków po raz pierwszy odbędzie się online – dzięki temu organizatorzy będą mogli rozmawiać o Azji i odkrywać jej niezwykłe kinematografie z publicznością w całej Polsce.

Na autorskiej platformie VOD pojawi się blisko 50 tytułów w 7 tematycznych sekcjach: Podróż do Azji, Kino ze smakiem, Azjatycki VR, Parasites, Hongkong dziś, Nowe kino Azji i Asian Cinerama.

Kilka tegorocznych sekcji powstało specjalnie z myślą o tym, by wspólnie przemierzać najmniej znane zakątki kontynentu, poznawać zaskakujące międzykulturowe i międzyludzkie podobieństwa, a także eksperymentować z azjatyckimi kulinariami – także we własnej kuchni. Nowatorska sekcja VR pozwoli widzom naprawdę głęboko zanurzyć się w odległej rzeczywistości, na skalę, która niedawno jeszcze wydawała się fantazyjnym science-fiction.

Będą też niespodzianki, które pomogą zadbać o festiwalową atmosferę w domu: specjalne domowe pakiety Pięciu Smaków, które pozwolą poczuć klimat i smak około-filmowych spotkań we własnych czterech ścianach, cykl rozmów wokół sekcji programu w studiu festiwalowym, Q&A z twórcami filmowymi na Facebooku, festiwalowe menu na wynos opracowane we współpracy z warszawskimi knajpami, a nawet dj set live!


Nowe sekcje – Kino ze smakiem i Podróż do Azji

Kino ze smakiem to zdecydowanie najapetyczniejsza sekcja festiwalu. W przeglądzie znalazło się aż osiem tytułów, które pobudzą kubki smakowe publiczności. Co warto zobaczyć?

“Kawałek ziemi” w reż. YIM Soon-rye został zrealizowany na podstawie japońskiej mangi. Można śmiało posłużyć się tutaj stwierdzeniem, że film jest pewnego rodzaju listem miłosnym do prawdziwego jedzenia, w którym czuć smak słońca padającego na dojrzewające owoce i zapach czułości, z jaką przygotowywały je czyjeś zapracowane ręce. Główna bohaterka, Hye-won wraca z Seulu do niewielkiego miasteczka, w którym się wychowała: w dobrze znanym otoczeniu odkrywa wypełnione smakiem i zapachem wspomnienia, próbuje odtworzyć zapamiętane z dzieciństwa dania i odnaleźć życiową równowagę.

Na szczególną uwagę zasługują “Kulinarne historie” produkcji azjatyckiego HBO, które w Polsce zostaną pokazane tylko podczas tegorocznej edycji Pięciu Smaków. W programie znalazły się dwa odcinki serii – “On podaje rybę, ona woli kwiaty” oraz “Posiłek na planie”. Pierwszy jest zmysłową opowieścią o jedzeniu nieodłącznie połączonym z namiętnością, w której poszukiwanie wspólnoty smaku staje się metaforą budowania relacji. W drugim natomiast, widzowie przyglądać się będą serwowanym posiłkom oczami gburowatego aktora zatrudnionego na planie tajskiego horroru. Reżyser Pen-ek Ratanaruang, mistrz przewrotnego kina gatunkowego, bawi się konwencją filmu o ekspatach na obczyźnie, mrugając okiem do wielbicieli kultowego “Między słowami” Sofii Coppoli.

Film “To nie przepis mojej matki”, czyli bezpretensjonalną rodzinną historię o przełamywaniu uprzedzeń, międzykulturowych spotkaniach i szukaniu własnej życiowej drogi. Można w nim znaleźć wiele kuchennych i kulturowych smaczków, a w role matki i córki wcieliły się prawdziwe gwiazdy singapurskiej sceny kulinarnej.

Podróż do Azji to sekcja, w której połączą się dwa wątki – wędrówka oraz żywioł wody. Dzięki tym filmom widzowie odwiedzą zakątki, o których nie wspominają żadne przewodniki i spotkają się z ludźmi, których życia nie dokumentują kolorowe magazyny. Co polecamy?

“Wyspę syren” w reż. O Muel – świetnie zrealizowaną koreańska komedię o spotkaniu pokoleń i miasta z prowincją. Z jednej strony to brawurowa opowieść o przełamywaniu barier, rodzącej się w bólach kobiecej solidarności i sensie sportowej rywalizacji, a z drugiej świetna rozrywka i unikalny wgląd w niezwykłą kulturę wulkanicznej Jeju.

Awangardowy i poetycki film “Morski potwór” w reż. Joseph Laban. Niezwykle nastrojowa historia, która czerpie z lokalnej mitologii, snując niespieszną opowieść o kręgu życia, budując przy tym refleksję o wyspiarskiej filipińskiej tożsamości. Akcja filmu rozgrywa się na maleńkiej wyspie Marinduque.

 

Nowe sekcje – Parasites i Hongkong dziś

Nierówności społeczne, absurdy kapitalizmu, ekonomia oparta na generowaniu coraz to większych podziałów to tematy, wokół których poruszać się będzie program sekcji Parasites. Czarny humor i przewrotny sposób opowiadania to jednak domena nie tylko Bonga… Wśród filmowych propozycji znalazły się m.in.:

“Mikrosiedlisko”, debiut reżyserski JEON Go-woon. To arthousowa ballada o dziewczynie, która nie zamierza brać udziału w wyścigu szczurów, a jej przyjemnościami są: papierosy i whisky. Kiedy jej czynsz zostaje podniesiony, rezygnuje z… mieszkania. Czy da się funkcjonować bez dachu nad głową i czy można tak ostentacyjnie iść pod prąd? A przede wszystkim, czy ludzie, którzy płyną z prądem są szczęśliwsi?

Mainstreamowy “Ciężki dzień” to duży sukces kasowy i objawienie festiwalu w Cannes. Skorumpowany gliniarz prowadzi samochód pod wpływem alkoholu aż w końcu śmiertelnie potrąca bezdomnego. Czy da radę ukryć ten fakt, aby zapewnić sobie bezkarność? Inteligentny, precyzyjnie skonstruowany thriller Kima Seong-huna to mocna, a jednocześnie zanurzona w czarnym humorze odsłona kina policyjnego, gatunku, który koreańskie kino wyniosło do rangi sztuki.

Autorem scenariusza “Czerwona rodzina” jest sam Kim Ki-duk, niegrzeczne dziecko koreańskiego kina. Pomysł jest genialny – oto szczęśliwa pozornie rodzina kryje okrutną tajemnicę. Tak naprawdę to tajna komórka szpiegów z Korei Północnej, która wykonuje na Południu misje likwidacji zdrajców ojczyzny. Problemy zaczną się, gdy szpiedzy zaprzyjaźnią z rodziną sąsiadów.. Film pokazuje, że temat braci i sióstr z Północy został do pewnego stopnia oswojony przez kino, gdy przed rokiem 1999 było to absolutne tabu.

Pozostająca w wiecznym ruchu metropolia, w której spotykają się kultury, a splątane ludzkie historie tworzą niewyczerpane źródło inspiracji dla jednej z najbardziej niezwykłych światowych kinematografii – mowa o sekcji Hongkong dziś. Wśród filmów tej sekcji znalazły się:

„Wspomnienia, które dławią, trunki, które je naprawią” to trzy nowele fabularne i jedna dokumentalna, w której twórcy – Kate Reilly i Leung Ming-kai – pokazują wielokulturowe oblicze Hongkongu. Przybysze z różnych stron świata zatrzymują się tu na chwilę albo na całe życie, znajdują bliskie dusze w przypadkowych spotkaniach, delektują niepowtarzalną lokalną kuchnią i angażują w polityczną działalność, która w ostatnich latach stała się dla wielu mieszkańców chlebem powszednim.

“Osobno”, reż. Chan Chitman to skromny film przedstawiający uniwersalną historię pewnego związku, która rozgrywa się na tle protestów w Hongkongu, począwszy od “parasolowej rewolucji” w 2014. Zdjęcia dokumentalne wykorzystane w filmie nadają opowieści poruszającej mocy, która pozwala na pobudzenie wrażliwości i empatii wobec ludzi, całego społeczeństwa, które właśnie teraz doświadcza bolesnych procesów.

 

Nowa sekcja – Azjatycki VR

Po raz pierwszy w historii polskich festiwali cała sekcja została poświęcona VR’owi. W programie znalazły się doświadczenia zrealizowane w konwencji gier wideo, bardzo ambitne formy paradokumentalne, animacja, film grozy i kryminał noir – wszystkie pokazują, jak klasyczne formy filmowe przenosząc się do nowego medium, bardzo kreatywnie wykorzystując jego możliwości. Do oglądania filmów wystarczą okulary dostarczone przez organizatorów i specjalna aplikacja. Polecamy:

“Sim Ślepiec” (reż. Cooper Sanghyun Yooto) – awangardowa forma, dźwięk przekuwany na obraz i zarazem nawiązanie do tradycyjnej kultury Korei: wątki z opery Pansori.

“Przebudowa” (reż. Jonathan Hagard), czyli doświadczenie oparte o osobiste wspomnienia reżysera i 13 lat studiów nad urbanistycznymi, środowiskowymi i kulturowymi zmianami jakie zaszły na przestrzeni ostatnich 40 lat w Dżakarcie. W ciągu zaledwie 13 minut, umieszczeni na środku ulicy, chłoniemy niemal pół dekady przemian, których piętno odciska się na architekturze, krajobrazie dźwiękowym i losach pojedynczej rodziny.

“Czarna torba” w reż. Qing Shao – animowany film noir, który przywodzi na myśl produkcje Quentina Tarantino, czy Guya Ritchie. W punkcie wyjścia znajduję się tytułowa torba – klasyczny hitchcockowski McGuffin, czyli tajemniczy obiekt, który samą swoją obecnością rozbudza namiętności bohaterów i napędza akcję.

 

W programie festiwalu nie zabraknie oczywiście flagowych sekcji, które towarzyszą festiwalowi od lat. Nowe kino Azji to sekcja skupiająca najbardziej ekscentryczne i ambitne produkcje. To głosy młodych, niezależnych twórców i precyzyjnie skomponowane fabuły uznanych mistrzów, składające się na uderzającą opowieść o dzisiejszej Azji – i nie tylko. Znajdziemy tutaj takie filmy, jak “Rom” (reż. Tran Thanh Huy) – wizualną, teledyskową petardę o skomplikowanym świecie slumsów Sajgonu czy “Werdykt” Raymunda Ribaya GUTIERREZA prezentowanego z powodzeniem w Wenecji w ubiegłym roku, poruszającego problem przemocy domowej, a łączącego konwencję thrillera z dramatem sądowym.

Z kolei Asian Cinerama to sekcja przygotowana we współpracy z Asian Film Awards Academy, instytucją stojącą za jednymi z najbardziej prestiżowych azjatyckich branżowych statuetek. Znajdziemy tutaj chwytające za serce melodramaty, ekranizację bestsellerowej powieści – “Kim Ji-Young, urodzona w 1982”, reż. Kim Do-young, zaskakujące kino superbohaterskie – “Gundala” Joko Anwara – i hiphopowy musical – “Wersy ulicy” w reż. Zoya Akhtar. Filmy w ramach tej selekcji, porwały już porwały już miliony widzów i podbiły serca krytyków w całej Azji – pora na widzów Pięciu Smaków!

 

Szczegółowy program 14. AFF Pięć Smaków, aktualności, karnety i bilety: www.piecsmakow.pl.

14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
25 listopada – 6 grudnia
Internet