DRAMATOPISANIE – nowy konkurs Instytutu Teatralnego skierowany do dramatopisarzy i teatrów

W Instytucie Teatralnym rusza DRAMATOPISANIE – program stypendialny służący wspieraniu polskiej dramaturgii współczesnej. Kapituła konkursu w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jacek Kopciński, Jarosław Cymerman i Wawrzyniec Kostrzewski wytypowała 14 autorów, którzy mogą ubiegać się o otrzymanie półrocznego stypendium, każde w wysokości 30 tys. złotych.

„Cytując klasyka: awaria też jest jakąś okazją. Jesteśmy teraz w szczególnym momencie zatrzymania. Stanął teatr, ale dramat wcale nie musi stać w miejscu.   Warto wspomnieć takie momenty z historii jak druga wojna światowa – była to sytuacja, w której wymyślano teatr i dramat na nowo” – twierdzi Jarosław Cymerman, zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego ds. programowych oraz jeden z członków Kapituły konkursu DRAMATOPISANIE.
 
Konkurs, pomyślany jako program dwuletni, ma dwie odsłony – jedna skierowana jest do dramatopisarzy, a druga do teatrów. Właśnie zakończył się jego pierwszy etap, w którym wytypowano nazwiska pisarzy mających szansę otrzymać półroczne stypendium w wysokości 5 tys. zł netto miesięcznie. W gronie tym znaleźli się: Mariusz Bieliński, Andrzej Błażewicz, Magdalena Drab, Antonina Grzegorzewska, Jarosław Jakubowski, Dorota Masłowska, Weronika Murek, Amanita Muskaria, Artur Pałyga, Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Rafał Wojasiński, Maciej Wojtyszko i Maria Wojtyszko. 

„Wybrani przez nas autorzy są reprezentantami różnych poetyk. Nie kierowaliśmy się upodobaniem do jednej formy dramatycznej. – twierdzi pomysłodawca konkursu Jacek Kopciński – „Interesuje nas ta dramaturgia, która jest z jednej strony autorskim projektem językowym i literackim, a z drugiej strony dotyka czegoś, co Anna Augustynowicz nazwała dramatem egzystencjalnym, który przeżywamy indywidualnie i wspólnie, ale jednocześnie takim, który nie został jeszcze sklasyfikowany i nazwany. Żeby znaleźć te nowe kategorie egzystencjalne, warto odwołać się do różnych języków literackich i teatralnych”.
 
Typowanie autorów, którzy następnie zaproszeni zostaną do stypendium, odbywało się w sposób dwuetapowy. Pierwszego wyboru dokonali kierownicy literaccy i dramaturdzy z 10 teatrów (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr Współczesny we Wrocławiu,   Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Ateneum w Warszawie, TR Warszawa, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Nowy w Poznaniu), tworzący zespół Selekcjonerów.
 
Zarekomendowali oni Kapitule łącznie 58 autorów. Grono tworzących Kapitułę  reżyserów i krytyków teatralnych pod koniec kwietnia wybrało spośród nich szczęśliwą czternastkę. Instytut Teatralny zwrócił się do wybranych z propozycją udziału w Konkursie, prosząc o napisanie eksplikacji dramatopisarskich nowych, oryginalnych utworów, które mogłyby powstać w ramach stypendium. Autorzy na przygotowanie eksplikacji mają 3 tygodnie. Oceniać je będzie Kapituła, która na ich podstawie wybierze dwóch stypendystów.
 
DRAMATOPISANIE ma charakter zamknięty w odróżnieniu od innych funkcjonujących w Polsce konkursów skierowanych do dramatopisarzy, które polegają najczęściej na otwartym naborze i ocenie gotowych testów. „Zorientowaliśmy się, że te ważne i istotne konkursy wymagają pewnego uzupełnienia” – mówi Jacek Kopciński – „Praca nad tekstem dramatycznym wymaga czasu, skupienia, oderwania od innych rzeczy. To stypendium ma wyjść tym potrzebom naprzeciw”.
 
DRAMAT NIE MUSI STAĆ W MIEJSCU
Sztuki powstałe w ramach stypendium zostaną wydane nakładem Wydawnictwa Instytutu Teatralnego i wystawione przez trzy teatry, które otrzymają na ten cel dofinansowanie w wysokości 50 tys. złotych każdy. Dofinansowanie inscenizacji również będzie odbywać się w drodze konkursu. Tutaj rywalizować będą ze sobą reżyserzy, którzy złożą swoje eksplikacje.  Ta część programu stypendialnego odbędzie się w listopadzie.
 
Celem DRAMATOPISANIA jest wspieranie najzdolniejszych polskich autorów sztuk współczesnych poprzez stworzenie im dogodnych warunków pracy, popularyzacja ich osiągnięć i upowszechnianie wiedzy o polskim dramacie współczesnym. Program ma doprowadzić do powstania, publikacji, opracowania i prapremierowej inscenizacji nowych tekstów dramatycznych o wysokich walorach artystycznych. Organizatorem DRAMATOPISANIA jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a środki na jego realizację pochodzą z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.